تارخ انتشار: پنج شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
کد خبر : 25107
چاپ خبر

اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد در خصوص بیمه و مشکلات خبرنگاران

وزیر فرهنگ وارشاد در آیین گرامیداشت روز خبرنگار در گرگان گفت: تولید محتوا و انتشار مطالب اختصاصی در رسانه ها، یکی از تاکیدات وزارت ارشاد برای اعطای امتیاز و یارانه است و بر همین اساس به دنبال اصلاح و بازنگری نحوه کمک به رسانه ها هستیم

اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد در خصوص بیمه و مشکلات خبرنگاران

به گزارش خبررسا، سیدعباس صالحی امروز پنجشنبه در آیین گرامیداشت روز خبرنگار در گرگان ضمن تبریک به جامعه خبری و با تشکر از خبرنگارانی که در سیل اخیر نقش آفرینی داشتند اظهار داشت: تولید محتوا و انتشار مطالب اختصاصی در رسانه ها، یکی از تاکیدات وزارت ارشاد برای اعطای امتیاز و یارانه است و بر همین اساس به دنبال اصلاح و بازنگری نحوه کمک به رسانه ها هستیم.

وی بیان کرد: بی تردید رسانه ها به اعتبار انتشار مطالب اختصاصی و تولد محتوا، مورد توجه قرار گرفته و می توانند علاوه بر نقش آفرینی در جامعه، با جذب و حفظ مخاطبان به حیات خود ادامه دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با وجود اصرار بر لزوم حرکت رسانه ها به سمت تولید محوری، حمایت از فعالان رسانه ای را تا حد امکان ادامه داده و تلاش می کنیم دغدغه های آن ها را با استفاده از اعتبارات موجود برطرف سازیم.

صالحی ادامه داد: با توسعه خدمات بیمه ای، افزایش یارانه مطبوعات و تلاش برای اعطای تسهیلات حمایتی و مسکن حمایت از خبرنگاران بیشتر می شود هرچند معتقدم مشکل در این حوزه را از اس اساس حل نمی کند.

وی با بیان اینکه حمایت از فعالان رسانه به عنوان یکی از اولویت های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد و از برنامه های مورد تاکید دولت است، گفت: طی دو سال اخیر ۶ هزار و ۴۳۰ خبرنگار بیمه شده و از حمایت های صندوق اعتباری هنر برخوردار شدند.

وی بیان کرد: با همراهی صندوق اعتباری هنر، تا پایان تابستان امسال همه خبرنگاران فعال و واجد شرایط استان گلستان به عنوان پاداش حضور مستمر و فداکارانه در جریان سیل اخیر بیمه خواهند شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همچنین سقف مالی صندوق اعتبارات صندوق هنر برای استان های سیل زده تا ۳ برابر افزایش خواهد یافت.

صالحی به مذاکره با وزارت راه و شهرسازی برای خانه دار شدن خبرنگاران اشاره کرد و گفت که تلاش می کنیم دغدغه بزرگ و مهم فعالان رسانه ای برای خانه دار شدن را با اتخاذ روش های مناسب برطرف کنیم.

 وی همچنین گفت که اعطای اینترنت رایگان یکساله به فعالان رسانه ای، از دیگر جمله اقدامات حمایتی امسال دولت به خبرنگاران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به مشکل کاهش مخاطبان رسانه های مکتوب کشور اشاره کرد و گفت: مردم ایران روزانه ۱۶۰ دقیقه از اینترنت استفاده می کنند که این بهره گیری آسان و کم هزینه در کنار قدرت انتقال سریع اخبار و اطلاعات، از مطالعه روزانه نشریات کاسته و رسانه های چاپی را با بحران مخاطب روبه رو کرده است.

رشد فزاینده تکنولوژی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور یکی از دلایل اصلی کاهش استفاده از رسانه های مکتوب و نشریات است که باید با راه حل های منطقی و اجرای روش های هدفمند و اصولی، مانع از تداوم دشواری های اخیر و بازگرداندن نشریات به مسیر حرکت عادی شد.

وی بیان کرد: ضریب نفوذ ۲۰ درصدی اینترنت کشور در سال ۹۳ با اقدمات دولت تدبیر و امید در فراهم کردن زیرساخت های لازم به ۸۸.۶ درصد رسید که گسترش زیرساخت های ارتباطی و دسترسی آسان تر به اینترنت از عوامل کاهش استفاده از مطبوعات شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همچنین استفاده از اینترنت موبایل هوشمند از ۱۰ درصد در سال ۹۳ به حدود ۷۴ درصد در سال گذشته رسید و ایران جزو ۱۵ کشور برتر دنیا در استفاده از گوشی های هوشمند متصل به اینترنت قرار گرفته است.

صالحی ادامه داد: راه حل هایی مانند تزریق یارانه و یا بیمه کردن تعداد بیشتری از خبرنگاران، مرهم موقتی و راه حل مقطعی حل بحران رسانه های مکتوب است اما رفع کامل آن به برنامه ریزی بیشتر و اتخاذ رویکردهای مناسب تر رسانه ها احتیاج دارد.

وی بیان کرد: رسانه ها باید با استفاده صحیح از کارکردهای متنوعی که در اختیار دارند، به دنبال افزایش و حفظ مخاطبان خود باشند و تکیه و اصرار بر استفاده از روش های مرسوم و معمول، راهی جز ریزش مخاطب و اقبال آن ها به رسانه های غیررسمی در فضای مجازی نخواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به دلیل سرعت انتشار مطالب در فضای مجازی، کارکرد اطلاع رسانی از اولویت اول مخاطبان رسانه های رسمی و مکتوب خارج شده و اهمیت خود را تا حدی از دست داده است.

وی در عین حال رسانه های رسمی را به عنوان نهاد اجتماعی و رکن توسعه عنوان کرد و اظهار داشت: شبکه های اجتماعی ممکن است در سرعت اطلاع رسانی کارکرد داشته باشند اما اثرگذاری عمیق اجتماعی – فرهنگی ندارند؛ بنابراین بهتر است رسانه های رسمی با تغییر رویکرد و بهره مندی از متغیرهای اتفاق افتاده در زیرساخت های توسعه ای و به تبع آن، مسایل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقش آفرینی بیشتری ایفا کنند.

به گفته صالحی، مصادق عینی رویگردانی مردم از رسانه های مکتوب و تکیه بر فضای مجازی در انتخابات سال ۹۶ مشهود بود که اگر رسانه ها فکری برای تغییر کارکردهای خود نکنند، نتیجه ای جز بیشتر شدن این بحران ها و کاهش فراوان مخاطبان نخواهد داشت.

وی با تاکید بر لزوم نقش آفرینی رسانه های محلی در روند توسعه گفت: رسانه ها به عنوان یک نهاد اجتماعی باید بتوانند نقش خود را در توسعه استانی ایفا کرده و با حساسیت آفرینی در مباحث مهمی چون آسیب های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، در کاهش این شاخصه ها موثر باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به عنوان نمونه، رونق صنایع تبدیلی یکی از برنامه جدی مدیران گلستان برای افزایش درآمد سرانه و حرکت به سمت توسعه پایدار است که رسانه ها می توانند با آگاهی بخشی جامعه هدف و ضرورت اجرای این گونه طرح ها، پیشگام توسعه و هدایتگر افکار عمومی برای شروع یک تحول بنیادین باشند.

صالحی به جایگاه نشریات استانی در توسعه جوامع محلی اشاره کرد و گفت: در شرایطی که رسانه های رسمی و سراسری با بحران مخاطب روبه رو هستند، مطبوعات استانی می توانند با کشف و شناسایی مزیت های خود، نقشی مرجع گونه در انتشار و انعکاس اخبار و رویدادهای پیده کرده و از بحران این روزهای مطبوعات به سلامت عبور کنند.

وی به راه اندازی شورای حل اختلاف فرهنگ و هنر و رسانه در کشور اشاره کرد و گفت: شرایط برای ایجاد این شورا در استان گلستان فراهم بوده و این نهاد می تواند زمینه ساز ارتباط خلاق تر رسانه ها با دستگاه های دولتی و عمومی شود.

برچسب ها:
اخبار مرتبط


پاسخی بگذارید