تارخ انتشار: دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
کد خبر : 32637
چاپ خبر
رئیس سازمان هواپیمایی کشور:

تکذیب بمب‌گذاری و تیراندازی به هواپیمای ایرانی/درخواست روسیه از ایران برای پشتیبانی از ناوگان روسی/ سه فروند هواپیمای باری کشور تحریم شد

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هیچ گزارش تایید شده‌ای از تیراندازی و بمب‌گذاری در هواپیماهای کشورمان نداشته‌ایم

تکذیب بمب‌گذاری و تیراندازی به هواپیمای ایرانی/درخواست روسیه از ایران برای پشتیبانی از ناوگان روسی/ سه فروند هواپیمای باری کشور تحریم شد

به گزارش خبررسا، محمد محمدی بخش ، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری امروز با تکذیب هر گونه تیراندازی و بمب‌گذاری در هواپیماها اظهار داشت: هیچ گزارش تایید شده‌ای از تیراندازی  و بمب‌گذاری در هواپیماهای کشورمان نداشته‌ایم. درباره پرواز هواپیمایی ماهان در مسیر چین هم موضوعات و مداخلات غیر قانونی  پیش آمد که براساس آیین نامه‌های موجود سریع ورود کردیم که موضوعی نبود.

وی تاکید کرد: تمام موضوعات صنعت هوانوردی و هواپیمایی کشور باید از سوی مرجع رسمی این سازمان هواپیمایی کشور اعلام شود و نباید صحبت‌هایی که معلوم نیست با چه منبع خبری مطرح می‌شود استناد شود و مسئول پاسخگویی در باره تمام این موضوعات سازمان هواپیمایی است و اظهارات سایر افراد نباید محلی از اعراب باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش تعداد هواپیماهای زمین‌گیر و هواپیماهای تحریم شده، گفت: در همین چند روز گذشته ٣ فروند هواپیماهای ٧۴٧ باری ایران تحریم شدند و دلایل تحریم این تعداد هواپیمای باری کاملا مشخص است.

وی افزود: در حال حاضر ١٧۵ ناوگان هوایی اعم از مسافری، بیزنس جت و باری در داخل کشور فعال هستند که اظهارات اخیر مبنی بر کاهش هواپیماهای فعال به ١١۵ فروند هواپیما مربوط به بخش مسافری و هواپیماهای ریجستری شده بوده است اما در حال حاضر به ۵۵٠ فروند هواپیما نیاز داریم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با تکذیب اظهارات اخیر وزیر راه‌و شهرسازی مبنی براینکه سال گذشته تعداد هواپیماهای فعال ٧۶ فروند بوده، گفت: تعداد ناوگان هواپیماهای فعال در مهرماه سال گذشته ۹۸ فروند بوده که امروز با اجرای نهضت تعمیر قطعات و ورود هواپیماهای جدید دست دوم زیر ٢٠ سال، به ١٧۵ فروند هواپیما رسیده و در این مدت در تعمیر ارابه‌های فرود و تعمیر موتور هواپیما به یک جهشی دست پیدا کردیم و با سرعت بالا توانستم تعداد هواپیماهای قابل توجهی را به سر خط بیاوریم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه روسیه از ایران درخواست معرفی دلال‌های خرید قطعات هواپیما بوده و نه تعمیر هواپیما در ایران اظهار داشت: واقعیت این است که ایران به تعمیر هواپیمای غربی از جمله ایرباس و بویینگ دست پیدا کرده‌ و روسیه هم از ایران درخواست پشتیبانی در بخش تعمیرات داشته است. امروز ایران می‌تواند قطعات هواپیماهای ایرباس و بویینگ را جز به جز تعمیر کند.

محمدی‌بخش همچنین درباره امنیت آسمان عبور ایران و درخواست کشورهای مختلف برای خروج اتباع خارجی از کشورمان گفت: تایید ممیزان ایکائو از میزان ایمنی و امنیت صنعت هوانوردی در ایران شاهد بر ادعای برقراری امنیت و رعایت استانداردهای جهانی در ایران است. اینکه اخیرا چند کشور درخواست خروج اتباع خود از ایران داشتند منظور همان کف خیابانی ها هستند وگرنه ورود و خروج مسافر در ایران در حالت عادی است.

وی با اشاره به انجام پروازهای اربعین با کمترین تاخیر و پاسخ به تقاضای قابل توجه در این مسیر اظهار داشت: امسال مطئمن بودیم که درخواست برای سفر به عراق در ایام اربعین افزایش پیدا می‌کند و توانستیم از حداکثر ظرفیت ناوگان برای انجام پروازهای اربعین استفاده کنیم و در همین بازه زمانی ۲۰۸۴ پرواز به /از عراق انجام شد و جمع مسافران ورودی و خروجی به ۲۵۷ هزار و ۸۷ نفر رسید.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در این مدت زمان هیچ مسافر و زائری بر روی زمین نماند، ادامه داد: تمام ایرلاین‌ها پروازهای یکدیگر را پشتیبانی کردند و تنها یک پرواز با تاخیر بیش از دو ساعت مواجه شد که آن هم به مشکل نقض فنی در موتور برخورد و تمام پروازها با رعایت تمام استانداردهای ایمنی برقرار شدند.

محمدی‌بخش تاکید کرد: امکان افزایش تعداد پرواز اربعین هم وجود داشت اما فرودگاه نجف برای بیش از این تعداد پرواز، ظرفیت نداشت و علاوه بر نمایندگان شرکت های هواپیمایی در فرودگاه‌های داخل کشورمان و فرودگاه نجف، تیمی از سازمان هواپیمایی کشوری به صورت سه شیفته در فرودگاه نجف حضور داشتند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ یک کدام از عوامل محدود کننده صنعت هوانوردی ایران کم یا خنثی نشده‌اند، گفت: در این شرایط اتحادیه اروپا هم اقدام موثر و مثبتنی برای کاهش تحریم‌ها انجام نداد و تحریم‌هایی هم دراین مدت اضافه شده‌ است. البته در این مدت با استفاده از ظرفیت‌ مجموعه‌های دانش بنیان در برابر تحریم‌های صنعت هوانوردی مقاوم شده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه ممیزی یوزآپ ایکائو در ایران و بررسی وضعیت صنعت هوانوردی کشورمان اظهار داشت: برای برنامه ممیزی یوزآپ میزبان افراد و کارشناس‌های فوق حرفه‌ای و شناسنامه حمل و نقل هوایی و نمایندگان ایکائو بودیم که بحث آموزش نیروی انسانی بسیار حائز اهمیت بوده و این ممیزی منجر به ارتقای سطح سازمان هواپیمایی به عنوان یک نهاد مقتدر در صنعت هوایی ایران شد.

وی با بین اینکه اخرین ممیزی ایکائو در ایران در سال ۲۰۱۰ انجام شده‌ بود، گفت: پس از گذشت ۱۰ سال با تشدید تحریم‌ها علیه صنعت هوانوردی در این مدت و افزایش سختگیری‌های ایکائو در ممیزی‌ها توانستیم نمره‌های خوبی را در موارد متعدد مورد ارزیابی قرار گرفته کسب کنیم و نقایص سنوات گذشته را برطرف سازیم.

محمدی‌بخش درباره برگزاری چهل و یکمین اجلاس ایکائو و حضور نمایندگان سازمان هواپیمایی ایران در این دوره از اجلاس اظهار داشت: ایران در انتخابات شورا و هیات رییسه شورا حضور داشت و برنامه‌های ۱۰ ساله خود در صنعت هوانوردی را به ایکائو ارایه داد. همچنین مطالبه جدی سازمان هواپیمایی ایران از ایکائو ورود قطعات هواپیمایی بود و اینکه ایکائو در این باره برخورد سیاسی نداشته باشند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین درباره درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش نرخ بلیت هواپیما ادامه داد: درباره خواسته ایرلاین ها با توجه به افزایش دستمزد‌ها، افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه‌ها باید تصمیم کارشناسی شده‌ گرفت، درخواست‌هایی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما بوده که در حال بررسی این درخواست هستیم و در صورت تغییری در نرخ مصوب، تصمیمات اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه به زودی اخبار خوبی از تولید هواپیمای مسافری منتشر خواهیم کرد، گفت: تا ۳۶ ماه آینده از اولین هواپیمای مسافری تولید داخل رونمایی خواهیم کرد.

اخبار مرتبط


پاسخی بگذارید