تارخ انتشار: سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
کد خبر : 28099
چاپ خبر
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس:

دولت پای خود را از کفش خودروسازان بیرون نمی کشد/ قیمت خودرو در حاشیه بازار باید تعیین تکلیف شود

امیر خجسته با اشاره به دخالت ۱۴ درصدی دولت در شرکت خودروسازی سایپا و ۱۶ درصدی در شرکت خودروسازی ایران خودرو بیان کرد: دولت پای خود را در کفش خودروسازان کرده است و در حقیقت مدیریت خودروسازان دولتی است.

دولت پای خود را از کفش خودروسازان بیرون نمی کشد/ قیمت خودرو در حاشیه بازار باید تعیین تکلیف شود

به گزارش خبررسا، امیر خجسته نماینده مردم همدان در نشست علنی امروز سه‌شنبه (۳ دی ۹۸) مجلس شورای اسلامی  در جریان سؤال خود از رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت در خصوص علت عدم توجه به قیمت‌های کاذب خودرو در بازار اظهار داشت: بحث خودروسازان بسیار مفصل است و یک داستان پرغصه در طول سنوات گذشته دارد.

وی افزود:‌ ما بحث‌های متعددی در فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و کمیسیون اصل نود داشتیم و نارضایتی‌ها به دلیل افزایش قیمت خودرو ایجاد شده بود چرا که می‌گفتند قیمت خودرو ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار باشد که این هم عملیاتی نشده بود. 

نماینده مردم همدان در مجلس گفت: وزیر صمت باید تکلیف قیمت خودرو در حاشیه بازار را روشن کند.

نماینده مردم همدان در مجلس عدم انجام تعهدات به موجب قرارداد مشخص شده در هنگام خرید خودرو، بستن قراردادهای یکطرفه و ضرر به مردم و همچنین اوضاع به هم ریخته خودروسازان را از محورهای اصلی سؤال خود از وزیر صمت خواند و گفت: اوضاع خودروسازان به قدری به هم ریخته بود که موجب شد مقابل مجلس تجمع کنند. همچنین بدهی‌ها هم معوقه شده بود.

خجسته ادامه داد‌: نوع خودرویی که قرار بود به مردم واگذار شود نیز مشخص نبود بنابراین یک نوع آشفتگی بین خودروسازان و خریداران خودرو ایجاد شد.

وی نابسامانی در احوال و نوع خودرو را از جمله موارد مورد سؤال خود از وزیر صنعت معدن و تجارت مطرح کرد و گفت: بدهکاران و خودروسازان ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و ۲۰ هزار میلیارد به بخش خصوصی بدهکار هستند و یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو معوقه داشتیم که پول مردم را گرفته بودند و کار را رها کرده بودند.

نماینده مردم همدان در مجلس در بخش دیگری از سخنانش ظرفیت تولید خودرو به صورت سالانه را ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو دانست و گفت:‌متاسفانه اکنون در شرایط فعلی این تعداد خودرو تولید نمی‌شود و اشتغال در خودروسازی اگر مدیریت نشود مشکلات عدیده‌ای را به بار خواهد آورد.

خجسته همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به مشاهدات انجام شده در رابطه با گمرکات و بازدیدهای صورت گرفته و موضوع قاچاق کالا را به طور علنی بازدید کردیم. بندر امام را هم بازدید کردیم و طی آخرین مرحله علیرغم مسائل حاد خودروسازان یک امید ایجاد شده بود که طبق بازدیدهای انجام شده دریافتیم تمام ظرفیت‌های خودروسازان به کارگیری شده است.

وی همچنین اعلام کرد:‌از تولید روزانه ۸ هزار دستگاه به ۳۶۰۰ دستگاه خودرو رسیده‌ایم. همچنین پیش فروش  فوری و الکی خودرو به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

نماینده مردم همدان در مجلس همچنین یادآور شد: طبق گزارشات ارائه شده از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی معوقه، ۸۰۰ هزار خودرو تحویل داده شده است. لذا مدیریت جدید خودروسازی صحیح بود.

خجسته اضافه کرد: بر اساس بازدیدهای صورت گرفته ۳۶۰۰ خودرو در طول روز تولید می‌شود که خوب است اما باید استمرار داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حرکت‌های خوب خودروسازان را تحسین می‌کنیم، گفت: چه برنامه‌ای برای معوقات و افرادی که سرگردان هستند دارید و قیمت حاشیه بازار کار خوبی نیست. لذا وزیر باید تکلیف این موضوع را روشن کند.  

خجسته در بخش دوم سؤال خود از وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به دخالت ۱۴ درصدی دولت در شرکت خودروسازی سایپا و ۱۶ درصدی در شرکت خودروسازی ایران خودرو بیان کرد: دولت پای خود را در کفش خودروسازان کرده است و در حقیقت مدیریت خودروسازان دولتی است. 

وی همچنین متذکر شد: باید صنعت خودرو به بخش خصوصی واگذار شود تا سامان یابد. آقای وزیر! چه برنامه‌ای برای خودروسازان به بخش خصوصی دارید؟

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با اشاره به اشتغال ۶۰۰ هزار نفر در صنعت خودرو گفت:‌ما اگر در این حوزه غفلت کنیم برای این تعداد افراد مشکل ایجاد خواهیم کرد.

خجسته در بخش پایانی سخنانش از وزیر صمت خواست تا موضوع سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی در حوزه صنعت خودرو را تعیین تکلیف کند و همچنین تعهدات خودروسازان نسبت به مشکلات این حوزه را ارائه کند.

برچسب ها:
اخبار مرتبط


پاسخی بگذارید