رهبر معظم انقلاب عصر امروز در دیدار با جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران فرمودند: حرفی درباره جنجال مذاکره که حالا خارجیها و روزنامهها و تبلیغاتچیها میگویند عرض می کنم.
ایشان افزودند: مقصود آنها از برگشتن به میز مذاکره، مطلق «مذاکره» نیست؛ بلکه «مذاکره با آمریکا» است؛ وَالّا ما که با مذاکره با دیگران و اروپاییها مشکلی نداریم.
ایشان خاطرنشان کردند: در مذاکره با دیگران و اروپاییها هم مسئلهمان تعیین موضوع است. ما درباره مسائل ناموسی انقلاب مذاکره نمیکنیم؛ درباره توانایی نظامی مذاکره نمیکنیم. معنی مذاکره در این مسئله، معامله است؛ یعنی از توانایی دفاعیتان کوتاه بیایید.
ایشان تصریح کردند: مذاکره درباره اینجور مسائل، دو کلمه است: آنها میگویند این را میخواهیم، ما میگوییم نه!
رهبر انقلاب فرمودند: مثل قضیهی آن خواستگاری که از او پرسیدند چه شد؟ گفت همه چیز پیش رفته غیر از دو چیز: ما میگوییم دختر شما را میخواهیم و آنها میگویند غلط میکنید!
ایشان افزودند: پس منظور اینها از مذاکره، مذاکره با آمریکا است که دربارهی این هم گفتیم که مذاکره نمیکنیم؛ علتش این است که مذاکره هیچ فایدهای ندارد و ضرر هم دارد.
ایشان خاطرنشان کردند: آمریکاییها وقتی میخواهند با فشار، چیزی را در کشوری هدف قرار بدهند و مقصود خود را به دست آورند، «فشار» در اینجا برایشان راهبرد است؛ یک تاکتیک هم دارند به اسم مذاکره.
آیت الله خامنه ای تأکید کردند: فشار میآورند تا طرف خسته شود و بعد میگویند حالا مذاکره کنیم. این مذاکره مکمل فشار است و برای آن است که محصول فشارها نقد شود. فشار میآورند و بعد میگویند حالا مذاکره کنیم؛ مذاکره این است. راهبردشان مذاکره نیست؛ فشار است. مذاکره یک ذیلی است در راهبرد فشار.
ایشان افزودند: راه مقابله هم این است که طرف مقابلشان، از ابزار فشار خود استفاده کند تا فشار روی خود را کم کند. اما اگر چنانچه فریب دعوت به مذاکره را بخورد و بگوید پس احتیاجی به استفاده از اهرمهای فشار من نیست، آنوقت لغزیده و رفته و این یعنی باخت قطعی.
ایشان فرمودند: تنها راه ما این است که ما در مقابل فشارهای آمریکا از ابزارهای فشاری که داریم استفاده کنیم. این ابزارها هم برخلاف تبلیغ آنها نظامی نیست -البته لازم باشد از اهرم نظامی هم استفاده میکنیم- ولی همین کاری که شورای امنیت ملی کرد و گفتند ما تعهداتمان را در این بخش عملی نمیکنیم و از تعهدمان خارج میشویم، این کار درستی بود.
ایشان تصریح کردند: وقتی شما از ابزار فشار خودتان استفاده نکردید، او خیالش راحت میشود و فشار را کش میدهد.
ایشان تأکید کردند: توانایی ما هستهای و علمی است و دنبال سلاح هستهای هم نیستیم؛ نه بهخاطر تحریم و آمریکا، بلکه بهخاطر مبنایمان که حرام میدانیم از نظر فقهی و شرعی.
رهبر انقلاب تصریح کردند: بعضیها هم گفتند که سلاح هستهای تولید کنیم ولی مصرف نکنیم؛ این هم اشتباه است، چون با هزینهی بالا تولید میکنیم ولی استفاده نمیکنیم و طرف هم میداند که ما استفاده نمیکنیم و این برای ما دیگر تأثیری ندارد.
ایشان فرمودند: فعلاً مصوبهی شورای عالی امنیت ملی اجرا میشود و بعد هرچه که مقتضی باشد. توقف در این حد معنی ندارد. فعلاً این مصوبه کافی است و اگر مقتضی شد بعداً از اهرمهای بعدی استفاده خواهیم کرد.
ایشان خاطرنشان کردند: مسئله روز قدس امسال از هر سال مهمتر است. البته مسئلهی فلسطین یک مسئلهی اساسی است و مخصوص دولتها و کشورهای اسلامی هم نیست. مسئلهی فلسطین یک مسئلهی انسانی است.
ایشان اظهار داشتند: البته برای مسلمانها این کار اهمیت بیشتر و اولویت بیشتری دارد و غیر جنبهی انسانی، جنبههای شرعی و دینی هم دارد.
ایشان تأکید کردند: راهپیمایی روز قدس که دفاع از فلسطین بهوسیلهی حضور مردمی است، همیشه مهم است. امسال این راهپیمایی مهمتر است بهخاطر این کارهای خیانتباری که بعضی از دنبالههای آمریکا دارند در منطقه انجام میدهند برای جا انداختن معاملهی قرن؛ که البته جا نخواهد افتاد و هرگز تحقق هم پیدا نخواهد کرد و آمریکا و دنبالههایش حتماً در این قضیه هم شکست خواهند خورد.
ایشان خاطرنشان کردند: منتها فرقش با گذشتهها این است که حالا صریحاً میگویند میخواهیم مسئله فلسطین را کَان لَم یکُن کنیم و از مسائل مطرح دنیا حذف کنیم؛ البته چنین کاری را نخواهند توانست و ناکام خواهند ماند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جایگاه برجسته و ممتاز اساتید، دانشمندان، متخصصان و کارشناسان، سخنان شماری از اساتید و محققان در این دیدار را واقعاً قابل استفاده و خوب خواندند و گفتند: حرکت علمی و پیشرفتهای دانشگاهها در دهههای اخیر به معنی واقعی کلمه چشمگیر و برجسته است اما جریانی با سرمنشأ خارجی و با امتداد داخلی سعی دارد با بیارزش نشان دادن و یا کوچک شمردن حرکت علمی کشور و پیشرفتهای بهدستآمده، مردم و جوانان را ناامید کند.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر سازمانیافته بودن این جریان افزودند: یک نمونه از این جریان، «پروژهی ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد برای ایران» است که هدف آن، زیر سؤال بردن پیشرفتهای علمی و دانشگاهی است و متأسفانه عدهای هم در داخل در حرکتی مرکب از خباثت و خیانت با آنها همصدایی میکنند.
رهبر انقلاب اسلامی با استناد به گزارشهای مراکز رتبهبندی بینالمللی درخصوص ارتقای جایگاه دانشگاههای کشور، خاطرنشان کردند: ایران اکنون ۱۴ میلیون دانشآموختهی دانشگاهی دارد و بیش از پنج درصد از جمعیت کشور دانشجو هستند که این آمارها نشاندهندهی پیشرفت در دانشگاهها است.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به برخی اقدامات و تبلیغاتِ جریانی که بهدنبال کمسواد نشان دادن نخبگان و اساتید ایرانی است، گفتند: اگر دانشگاهها و محققان و اساتید ما کمعمق هستند، پس پیشرفتهای خیرهکننده در نانو، علوم هستهای و غنیسازی بیست درصد، و سلولهای بنیادی را چه کسانی انجام دادهاند؟
ایشان افزودند: پیشرفتهای علمی کشور بهگونهای است که افراد بظاهر غیرسیاسی ولی با باطن سیاسی نیز مجبور به اعتراف به این پیشرفتها شدهاند.
رهبر انقلاب اسلامی، خاطرنشان کردند: این پیشرفتها در دانشگاههایی به دست آمده است که مبنا و اساس ایجاد آنها برای وابسته کردن کشور بود اما اکنون همین دانشگاهها، با طی مسیر ناهموار و عبور از مزاحمتهای گوناگون در مسیر خود، پرچم استقلال و پیشرفت علمی را به اهتزاز در آورده اند.
ایشان با تأکید بر اینکه ما به این حد از پیشرفت علمی به هیچ وجه راضی نیستم و تا رسیدن به نقطه مطلوب و شایسته فاصله زیادی داریم، گفتند: باید در گام دوم به نقطه اوج برسیم.
رهبر انقلاب اسلامی جبران عقب ماندگی تاریخی کشور از لحاظ علمی را نیازمند حرکت جهشی دانستند و خاطرنشان کردند: البته این حرکت پررنج و پر زحمت است اما در نهایت شیرین است.
حضرت آیتالله خامنهای تمجید از دانشگاهها و پیشرفتهای علمی را به معنای نادیده گرفتن مشکلات، عیب ها و نقایص در دانشگاهها ندانستند و افزودند: در محیطهای دانشگاهی در زمینههای علمی، فرهنگی، تربیتی و نحوه مدیریت ها مشکلاتی وجود دارد که از جمله آنها «کیفیت تحصیل در برخی رشته ها» و «برخی مدارک تحصیلی» است که عمق علمی در آنها لحاظ نشده است.
حضرت آیتالله خامنهای در ادامه به وظیفه مهم دانشگاهها در قبال جامعه یعنی «مواجهه با مسائل اجتماعی و تلاش برای یافتن راهحلهای آن» پرداختند و گفتند: دانشگاه نباید از مسائل مردم و جامعه منفک و منزوی باشد، بنابراین اساتید و جامعه دانشگاهیان با ایجاد ساز و کار مناسب بکوشند دانشگاه را درگیر مسائل اجتماعی کنند، البته دستگاههای مختلف نیز وظیفه دارند از دانشگاهها کمک و راهنمایی بخواهند.
مسئله «آسیبهای اجتماعی» نمونهای بود که رهبر انقلاب اسلامی دانشگاهیان را به نقشآفرینی برای یافتن راهحل آن دعوت کردند.
ایشان جدا شدن اساتید از مسائل مردم و جامعه را موجب گرفتار شدن جامعه دانشگاهی به آسیبهای مشابه محیطهای روشنفکری دانستند و افزودند: جریان روشنفکریِ نشأت گرفته از غرب از ابتدای شکلگیری در کنار مردم نبود بلکه با نشستن در برج عاج از بالا به مردم و مسائل آنان نگاه میکرد و اهل خطر و اقدام نیز نبود، همچنانکه در جریان انقلاب عظیم اسلامی، روشنفکران یا در صفوف آخر بودند و یا تا آخر کار نیز به مردم ملحق نشدند.
حضرت آیتالله خامنهای، شرط اساسی برای پیشرفت علمی کشور را وجود «امید» برشمردند و با هشدار در خصوص وجود جریانی در داخل و خارج که با اخبار دروغ و تحلیلهای مغرضانه به دنبال دمیدن روح ناامیدی و انکار دستاوردهای پر افتخار علمیِ ایران است، افزودند: «جریان یأسآفرین» بهدنبال آن است که دانشجویان نخبه را بیانگیزه یا ترغیب به خروج از کشور کند و استادان را نیز که میانداران مسائل دانشگاه هستند، از پیشرفت علمی مأیوس کند.
ایشان پیشرفتهای علمی ایران را موجب نگرانی قدرتهای استعمارگر و سلطهگر دانستند و گفتند: شتاب پیشرفت علمی کشور، ادعای ما نیست بلکه مراکز علمسنجی دنیا اعلام کردند که شتاب پیشرفت علمی ایران ۱۳ برابر متوسط دنیا است و در برخی علوم، ایران در رتبههای برتر جهانی قرار دارد.
رهبر انقلاب اسلامی، با تأکید بر ضرورت آگاهی دانشگاهیان از موفقیتهای عظیم علمی کشور افزودند: گشتوگذار علمی و دیدن پیشرفتهای علمی کشور باید در برنامه اساتید و دانشجویان قرار بگیرد تا با آگاهی از این تواناییها و چگونگی دستیابی به آنها، امید ایجاد شود.
حضرت آیتالله خامنهای اساتید دانشگاهها را به دمیدن روح امید در دانشجویان توصیه مؤکد کردند و گفتند: دشمن و جریانی در داخل به دنبال ایجاد یأس است. در مقابل این جریان خائن و خبیث بایستید و امید ایجاد کنید.
رهبر انقلاب «علم نافع» را ضرورتی جدی خواندند و تأکید کردند: به علمی نیاز داریم که بتواند مشکلات کشور را حل کند و با شناسایی نقاط کور بخشهای مختلف، برای مواجهه با آنها راه حل علمی ارائه کند.
ایشان با اشاره به بیماریهای مزمن اقتصادی از جمله «بهره وری پایین»، «اسراف بسیار خسارتبار در مصرف انرژی»، «نفتی بودن و دولتی بودن اقتصاد»، «مشکلات نظام مالیاتی» و «ساختار بودجه» افزودند: دانشگاهها در پرتو علم نافع و ایجاد ساز و کار مناسب به تأمل در راهحلهای اینگونه مشکلات بپردازند.
حضرت آیتالله خامنهای گفتند: «جستجوی راههای علمی برای شکستن تحریمها» و «تحقق رونق تولید» از دیگر مسائلی است که استادان دانشگاهها باید با اراده محکم به آنها ورود کنند.
ایشان با ابراز خرسندی از اقدام وزارت صنعت در اعلام فهرست مشکلات و نیازهای این بخش خاطرنشان کردند: اکنون نوبت وزارت علوم و دانشگاههاست که برای حل این مسائل وارد میدان شوند.
رهبر انقلاب اسلامی تحقیقات عمیق و بلندمدت را بُعد دیگری از علم نافع خواندند و افزودند: استادان دانشگاهها و دانشمندان در کنار یافتن راه حلهای علمیِ مشکلات موجود، به تحقیقات عمیق و بنیانی نیز اقدام کنند چرا که اینگونه پژوهش ها، بستر پیشرفت درازمدت کشور را فراهم می کند و باید به دانشمندان این فرصت و اجازه را داد که در کارهای علمی بلندپروازی کنند.
حضرت آیتالله خامنهای در همین زمینه «پرداختن به علوم پایه» را بسیار مهم برشمردند و گفتند: اینگونه رشته ها چون دستاورد عینی و نقد ندارند، در میان دانشجویان با استقبال مناسب روبرو نیستند که وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش باید بهگونهای برنامه ریزی و اقدام کنند که گرایش به علوم پایه در میان جوانان بهتر و گرمتر شود.
ایشان با انتقاد از «کاهش بودجههای علمی و فرهنگی» در هنگام مواجه شدن دولتها با مشکلات مالی تأکید کردند: لازم است در علوم بنیادی و پایه، سرمایه گذاری مستمر و حرکت پیشدستانه داشته باشیم و راه دستیابی به حقایق کشف نشده در عالم را زمینه سازی و طی کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی، «ارزیابی و رتبه بندی دانشگاهها» را ضروری خواندند و خطاب به «وزارت علوم، بهداشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاههای مدیریتی مرتبط» تأکید کردند: با تعیین معیارها و مزیتهای لازم، دانشگاهها را رتبه بندی ارزیابی کنید تا علاوه بر ارتقای کیفی دانشگاهها، رقابت مثبتی میان آن ها شکل بگیرد.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به شمار زیاد اساتید انقلابی و متدین در دانشگاهها افزودند: این اساتید باید در داخل دانشگاهها جریان سازی کنند.
ایشان با انتقاد از فضای فرهنگی شماری از دانشگاهها که موجب تغییر رفتار و فرهنگ دانشجویان می شود، گفتند: استادان متدین و انقلابی کاری کنند که جریان فکری و فرهنگی آنها به جریان رایج دانشگاهها تبدیل شود.
رهبر انقلاب افزودند: البته این جریان سازی ربطی به امکانات امنیتی و انتظامی و اینگونه مسائل ندارد، بلکه کاری فرهنگی، فکری و انسانی است.
ایشان در همین زمینه پاسخگویی به سؤالات دانشجویان را قدمی مؤثر خواندند و افزودند: بهترین کسانی که می توانند به سؤالات مطرح در ذهن دانشجویان پاسخهای مستدل بدهند، اساتید انقلابی و متدین هستند.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر لزوم «مقابله با ارتجاع، التقاط و انحراف در دانشگاهها» گفتند: امروز در برخی دانشگاهها جریان چپ مارکسیستی هم ابراز وجود می کند، آن هم در حالی که مظاهر اصلی این جریان یعنی شوروی سابق «در زیر بار و فشار حقایق عالم» فروریخته و از بین رفته است.
ایشان افزودند: البته این جریان، زیاد جدی نیست و از عمق حرف ها و مواضعش معلوم است که همان چپ آمریکایی است یعنی ظاهری چپ دارد و باطنی غربی و آمریکایی.
رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد از فعالیتهای کم فرهنگی در دانشگاهها خاطرنشان کردند: هدف دانشگاه صرفاً علم آموزی نیست، بلکه ساختن انسانی والا و مجهز به سلاح علم است، بنابراین باید همراه با علم، «اخلاق و سبک زندگی» نیز به دانشجو ارائه شود و دانشگاهها به محل تربیت جوانان «مؤمن، انقلابی،َ پاکدامن، دلبسته به کشور و مستعد خدمت به مردم» تبدیل شوند.
ابتدای این دیدار۱۰ نفر از اساتید و اعضای هیأتهای علمی حدود دو ساعت به بیان مطالب و دغدغههای خود پرداختند. آقایان:
– دکتر رسول جلیلی، دانشیار دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف
– دکتر محمدرضا حسنی آهنگر، دکترای مهندسی کامپیوتر و دانشیار دانشگاه امام حسین (ع)
– دکتر سعید مرید، دکترای مدیریت منابع آب و استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس
– دکتر علی عبدالعالی، دکترای مهندسی برق و مخابرات ودانشیار دانشگاه علم و صنعت
– حجتالاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، دکترای علوم و قرآن و دانشیار دانشگاه تهران
– دکتر نجفقلی حبیبی، دکترای فلسفه و حکمت اسلامی و دانشیار دانشگاه تهران
– دکتر محمدرضا مجیدی، دکترای علوم سیاسی و دانشیار دانشگاه تهران
– دکتر امیرعلی حمیدیه، فوق تخصص خون و سرطان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
و خانمها:
– دکتر سهیلا صادقی فسایی، دکترای جامعه شناسی ودانشیار دانشگاه تهران
– دکتر مریم بختیاری، دکترای روان شناسی بالینی ودانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
در سخنان خود بر این محورها تأکید کردند:
– ضرورت تولید قدرت ملی و اتخاذ راهکارهای عملیاتی برای تامین استقلال کشور در اینترنت
– لزوم رصد علمی و فناورانه فضای مجازی و بومی سازی این فناوری در کشور
– انتقاد از بیمهری به شورای عالی فضای مجازی و ضرورت تشکیل جلسات این شورا بهصورت هفتگی
– اهمیت دستیابی به الگوی انقلابی و بومی برای مدیریت دانشگاه
– انتقاد از مقالهمحوری بدون توجه به نیازهای کشور در دانشگاه
– لزوم هدایت رسالهها و پایاننامههای دانشگاهی برای حل مشکلات کشور
– ضرورت توجه به اقدامات نرم و ملزومات فنی و اجتماعی برای اصلاح الگوی مصرف
– انتقاد از تبدیل دانشگاه به جولانگاه نزاعهای سیاسی و برخی بیتوجهی ها به شایستگیهای علمی و اخلاقی مدیران در انتصابها
– انتقاد از یکسان نبودن فرصتها در جذب متقاضیان هیئت علمی
– ضرورت نظارت بر طرحهای پژوهشی و چگونگی هزینه بودجه آن
– انتقاد از عدم ارزیابی حرفهای و دقیق از تواناییهای اساتید
– انتقاد از سوء مدیریت فرهنگی در دانشگاهها و بیتفاوتی مسئولان نسبت به دغدغههای فرهنگی
– ضرورت توجه دانشگاه به مسائل واقعی کشور و راهاندازی زیستبومهای خلاق
– لزوم توجه به سرمایههای عظیم بالقوه و بالفعل فرهنگی کشور
– اهمیت تامین رفاه اجتماعی زنان به منظور حفظ شأن و ایفای نقش مادری و همسری در خانواده
– تاکید بر اینکه هدف برنامهریزیهای اقتصادی باید کاهش فاصله طبقاتی باشد و زندگی مسئولان باید الگویی از ساده زیستی و پرهیز از تجملات باشد
– لزوم افزایش بودجه پژوهشی به نسبت افزایش تولید ناخالص ملی
– اهمیت آزاداندیشی و انتقاد از برداشت سلیقهای از اسلامی شدن دانشگاهها
– توجه به همه ظرفیتها در جهت حفظ منافع ملی و اجماع ملی برای آینده ایران
– تاکید بر بسیج همه ارادهها و تواناییهای تخصصی ایرانیان برای تحقق گام دوم انقلاب
– ضرورت پرهیز از انفعال و خلق فرصتهای نو در عرصه بینالملل و یارگیری مناسب برای مقابله با نظام سلطه
– لزوم تعریف سیاست آسیایی قوی با تاکید بر همسایگان
– اهمیت پرهیز از خامفروشی علم و لزوم تبدیل آن به فناوری و محصول
– لزوم حاکمیت مدیریت جهادی در دانشگاهها و حمایت از نخبگان جوان