به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبررسا، منوچهر منطقی درباره عملکرد این مرکز در طول دو سال گذشته در پیاده سازی و با اشاره به اجرای بند انتقال دانش ساخت برخی از قطعات هواپیما در قرارداد با ایرباس و ای. تی. آر گفت: برنامه بهینه سازی هواپیمای ایران ۱۴۰ تهیه شده است اما اجرای آن نیاز به ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار بودجه دارد.
وی با بیان اینکه یکباره نمیتوان هواپیما ساز شد، افزود: هیچ شرکتی یک روزه هواپیما ساز نشده است و در طول حداقل ۵۰ سال صاحب برند هواپیماسازی شدهاند.
رییس مرکز ملی فضایی ایران و رییس سابق سازمان صنایع هوایی در پاسخ به این سوال که آیا برای ادامه پروژه ساخت هواپیمای ملی با شرکتهای سازنده خارجی وارد مذاکره شدهاید و این پروژه به چه مرحلهای رسیده است؟ گفت: برای ساخت هواپیمایی با ظرفیت حدود ۱۰۰ نفر با ۱۰ شرکت خارجی در حال توافق هستیم.
وی خاطنشان کرد: یکی از کشورهایی که با آن وارد مذاکره برای ساخت قطعات هواپیمای مسافری ۱۰۰ نفره شدهایم، روسیه است.
منطقی افزود: در قرارداد با ایرباس و ای . تی. آر توافق همکاری در بخش آموزش، تعمیرات و انتقال دانش ساخت برخی از قطعات هواپیما امضا شد که یکی از بندهای قرارداد بود.
وی گفت: اما اجرای آن بستگی به اجرای قرارداد خرید هواپیما از این شرکتها دارد و در این مدت کمیته مشترکی برای اجرای این بند ایجاد شد. این کمیته زمانی شروع به کار میکند که این مجموعه و این قرارداد فعال شود.
منطقی در پاسخ به این سوال که آیا پس از خروج آمریکا از برجام این همکاریها ادامه خواهد داشت، گفت: همه این ۱۰ شرکت از کشورهای برجامی نیستند و میتوان همکاریها را با آن کشورها ادامه داد.
رییس مرکز ملی فضایی ایران درباره مقدمات به اجرا رسیدن این توافقها اظهار داشت: برای اجرایی شدن توافق ها باید مراحلی از جمله ارزیابیهای فنی را پشت سر بگذاریم تا این اطمینان حاصل شود که ما استانداردها و دستورالعملهای مورد نیاز بین المللی را داریم.