به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبررسا، سعید موتمنی در خصوص تاثیرگذاری کاهش قیمت ارز در دو روز گذشته بر بازار خودروی کشور گفت: قیمت دلار تاثیر مستقیمی بر روی خودروهای تولید داخل و خارج دارد و از زمانی که دلار شروع به ارزان شدن کرد ما شاهد افزایش فروشندهها بودیم.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان اتومبیل ادامه داد: افزایش فروشندگان سبب شده که قیمت خودروهای داخلی و خارجی کاهش پیدا کند. بازار خودرو از طریق دو خودروساز عمده داخلی تامین میشود پس نحوه کارکرد آنها تاثیر مستقیمی بر بازار دارد اما در چند ماه اخیر با کاهش ارزش پول ملی برخی از افراد برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو کردند که متاسفانه نوسانات ارز بیشترین تاثیر را بر همین قشر از افراد میگذارد.
وی ادامه داد: خودروسازها هنوز مانند ماههای گذشته از دادن خودرو در تیراژ بالا به بازار خودداری میکنند تا بتوانند قیمتها را بالا نگه دارند. فروشندگان روزهای اخیر مردم عادی بودند. ما موردی داشتیم که یک پژو ۲۰۶ تیپ ۵ صفر که در اسفندماه سال گذشته پلاک شده بود برای فروش آورده بودند و انتظار داریم ظرف روزهای آینده این مدل خودروها بیشتر شوند.
موتمنی با اشاره به سوء استفادههایی که از مردم در این شرایط بازار از سوی خودروسازها و برخی افراد سودجو صورت میگیرد، گفت: در صحبتهایی که من با دیگر همکاران و روسای اتحادیههای دیگر داشتم آنها نیز اذعان داشتند که همه فروشنده شدهاند و با پیشبینی اینکه دلار در روزهای آینده کاهش پیدا میکند میخواهند با فروش سریعتر کالای خود، جلوی ضرر بیشتر را بگیرند.
وی ادامه داد: به طور کلی در کشور ما هر وقت قیمت اجناس بالا میرود همه خریدار میشوند و در هنگام ارزان شدن بازار به رکود میرود البته در این بین برخی شیطنتهایی انجام میدهند که به دلیل عدم نظارت و کنترل است و قیمتهای غیرواقعی مطرح میکنند.
موتمنی گفت: در ثبتنام ایران خودرو ما شاهد فروش کد ملی بودیم بدین ترتیب که صاحب این کد را به یک دفترخانه آشنا میبردند و از وی وکالت بلاعزل میگرفتند. در صورتی که با همین وکالت بلاعزل و با داشتن کد ملی میتوانند کل زندگی و هر خودرویی که در آینده به نام صاحب کد ملی میشود را تصرف کنند اینها همه از عواقب فروش کد ملی و دادن وکالت برای خودرو است.
وی ادامه داد: خبرهایی که دلالها در کانال تلگرام یا فضای مجازی میزنند بیشتر برای تحت تاثیر قرار دادن بازار است و گرنه، نه پراید ۵۰ میلیونی درست است و نه خبری که پراید را ۲۵ میلیون تومان قیمت گذاشته بودند.
وی افزود: خودروهایی که در بازار اکنون وجود دارد همگی با ارز ۴۲۰۰ تومانی ساخته شده و هنوز خودرویی با دلار سامانه نیما به بازار نیامده است.
موتمنی گفت: قیمت بیشتر خودروها سود خالص برای تولیدکننده است. وقتی ساندرویی که ۴ ماه پیش ۷۵ میلیون تومان بود اکنون ۱۳۷ میلیون است که میزان سود را به راحتی میتوان محاسبه کرد.
موتمنی با اشاره به کاهش قیمتها در دو روز گذشته گفت: اگر الان به نمایشگاه خودرو مراجعه کنید انگار روز تعطیل است چون هیچ کدام از فعالین این حوزه تا ثبات در بازار ایجاد نشود خرید و فروش نمیکنند.
وی تصریح کرد: خودروهای داخلی نیز در چند روز گذشته از یک تا ۱۲ میلیون کاهش قیمت داشتهاند که کمترین آن متعلق به پراید و بیشترین آن متعلق به ساندرو استپوی بوده است. هر چند خودروی استپوی از ۱۳۷ میلیون تومان به ۱۲۵ میلیون رسیده است اما پای معامله تا ۱۱۸ میلیون پایین میآیند. در بخش خودروهای خارجی نیز تا ۵۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشتیم.
موتمنی ادامه داد: فولکس تیگوان از ۸۳۰ به ۶۸۰ میلیون رسیده است اسپورتچ از ۶۰۰ به ۵۴۲ ، النترا از ۳۸۰ به ۳۲۰ رسیده است. به طور کلی با افزایش قیمت ارز خرید و فروش در بخش خودروهای خارجی به حداقل رسیده، الان نیز بیشتر فروشنده هستند اما خریداری نیست.
وی در خصوص وضعیت قیمت خودرو در صورت ادامه روند موجود گفت: نوسان چه مثبت چه منفی بدترین وضعیت برای کاسب است و تا وقتی که بازار تثبیت نشود هیچ فعالیتی صورت نخواهد گرفت.
موتمنی گفت: اگر قیمت دلار یک هفته بر روی ۱۲ هزار تومان بماند قیمت امروز خودروها بیش از یک سوم ریزش خواهد داشت و اگر نظارتها بر خودروسازها بیشتر شود و مجبور شوند طبق ادعای خودشان که روزی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ خودرو تولید میکنند را به بازار تزریق میکنند این کاهش قیمت بیشتر خواهد شد حتی اگر تولید یک روزشان را بدون هیچ حرف و حدیثی مستقیم به بازار بدهند مردم کاهش قیمت خودرو را خواهند دید.