به گزارش خبررسا، ابراهیم مددیان در مورد آخرین وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: بازار خودرو راکد بوده و قفل شده است. اعلام خبر واردات خودرو کاهش قیمت را در پی داشت اما ایراد شورای نگهبان و بازگشت آن به مجلس باعث شد که نرخ خودرو در بازار به صورت مختصر افزایشی باشد. خرید و فروش در بازار انجام نمیشود و میتوان گفت بازار با یک رکود ۹۰ درصدی مواجه است. مصرفکننده نمیتواند تصمیم بگیرد که خودروی مورد نیاز خود را بخرد یا خیر.
وی ادامه داد: اگر واردات خودرو آزاد شود ۳۰ تا ۴۰ درصد در قیمت خودروهای خارجی و به تبع آن خودروهای داخلی کاهش خواهیم داشت. به همین علت که هنوز معلوم نیست این اتفاق رخ دهد یا خیر، مصرفکننده نمیتواند در مورد خرید خودرو تصمیم بگیرد.
وی با اشاره به نرخ روز خودرو گفت: پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که ۲۵۵ میلیون تومان قیمت داشت بعد تصویب طرح واردات خودرو در مجلس تا ۲۳۹ میلیون تومان هم کاهش قیمت داشت اما بعد از ایراد شورای نگهبان و در عرض یک هفته به ۲۴۹ تا ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت سمند معمولی ۲۴۹ میلیون تومان، پژو پارس معمولی ۲۷۵ میلیون تومان، تیوفایو ۳۰۹ تا ۳۱۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ حدود ۱۳۹ میلیون تومان، پراید هاچ بک ۱۵۴ میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۱۴۶ تا ۱۴۷ میلیون تومان است. بازار دارای التهاب است و اصلا خرید و فروشی انجام نمیشود، از همین روی واحدهای صنفی در یک ماه ۱ یا ۲ معامله بیشتر ندارد.
مددیان افزود: موضوع سند هم یکی از موضوعات مهم این روزهای بازار خودرو است که رییس دستگاه قضا آن را دوباره به تایید مجلس موکول کرده است. این موضوع هم میتواند در قیمت خودرو تاثیرگذار باشد، ماشین خارجی داریم که ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان خرج سند آن بوده است، این پول روی قیمت خودرو آمده و باعث افزایش قیمت آن میشود.
وی در ادامه تصریح کرد: دو شرکت بزرگ خودروساز، بازار را قبضه کردهاند. ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگها دپو شده، اگر اینها وارد بازار شود مسلما روی قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود. انحصار در بازار باعث بروز چنین مشکلاتی شده است.
رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تبریز با اشاره به اهمیت راهاندازی سامانه ثبت معاملات خودرو گفت: اگر آنطور که رییس اتاق اصناف و دیگر مسئولین رده بالا قول مساعد دادهاند، ثبت کد رهگیری در سامانه معاملات انجام شود، واحدهای بدون مجوز نمیتوانند فعالیت کنند و جلوی موارد کلاهبرداری مانند فروش یک خودرو به چند نفر، فروش خودرو با مشکل حقوقی و … هم گرفته میشود.
وی خاطرنشان ساخت: عرضه و تقاضا تعیینکننده قیمت است، وقتی خودروسازان ۱۴۰ هزار خودرو را دپو میکنند و عرضه هم پاسخگوی بازار نیست مطمئنا قیمت افزایش مییابد. وجود فضای انحصاری در کنار اینها باعث ایجاد فضای فعلی میشود. اگر واردات انجام و تنوع محصولات در بازار افزایش یابد خودروسازان هم مجبور هستند که کیفیت را افزایش دهند و از نظر قیمتی هم با کاهش قیمت مواجه میشویم.