به گزارش خبررسا، ابراهیم مددیان در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد آخرین وضعیت بازار خودرو پس از ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس مبنی بر واردات مشروط خودرو اظهار کرد: از زمانی که مصوبه مجلس مبنی بر واردات خودرو مطرح شد، تاثیر خود را عملا در بازار گذاشت به طوری که خودروهای خارجی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش قیمت داشتند، از نظر تقاضا هم دو هفته بود که بازار خودرو به کما رفته بود و الان هم در کما است.
وی ادامه داد: پس از ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس قیمتها به طور مختصر در حال افزایش است میتوان گفت تا امروز حدود ۱ تا ۲ درصد افزایش داشته است. اکنون هم میتوان گفت حدود ۹۵ درصد در بازار فروشنده هستند و به ندرت پیش میآید که کسی جرات خرید داشته باشد، چراکه اگر این طرح اجرایی شود احتمالا ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش قیمت به وجود خواهد آمد.
وی افزود: نوسانات ارز هم تاثیر غیرقابل کتمانی دارند ولی مشکل ما انحصاریبودن بازار است. دو خودروساز بزرگ کنترل بازار را به دست گرفتهاند، وقتی عرضه کم میشود مسلما قیمتها افزایش مییابد. این خودروسازان خودروهای تولیدی را در انبارهای خود دپو کردهاند تا نبض بازار را به دست بگیرند. با آزاد شدن واردات خودرو علاوه بر اینکه بازار رقابتی میشود احتمال میرود که به دلیل کمبود مشتری خودروسازان هم کیفیت محصولات خود را افزایش دهند. البته واردات باید به حدی باشد که کمبود بازار را جبران کند.
مددیان تصریح کرد: در مجموع ۵ تا ۱۰ درصد کاهش قیمت نسبت به دو هفته پیش وجود داشته است. قیمت پژو ۲۰۶ که تا ۲۵۷ میلیون تومان افزایش یافته بود، تا ۲۴۰ یا ۲۳۸ میلیون تومان کاهش داشته است. همچنین سمند ۲۴۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۵ میلیون تومان، پژو پارس ۲۷۰ میلیون تومان، دنا پلاس ۳۵۵ میلیون تومان و هایما ۷۸۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. خودروهای خارجی در این مدت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هم کاهش قیمت داشتند برای مثال آزرا که ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت داشت تا ۲ میلیارد ۶۰۰ یا تا میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کاهش داشته است. در مورد خودروهای چینی نیز در دو هفته اخیر ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشتیم.
وی همچنین در مورد وضعیت خودروهای پلاک منطقه آزاد گفت: طبق قانون مناطق آزاد تا ۲۰ کیلومتری شعاع منطقه، خودروهای وارداتی پلاک منطقه آزاد میتوانند تردد داشته باشند. از آنجا که در جلفا، منطقه آزاد ارس فرودگاهی وجود ندارد و نزدیکترین فرودگاه، فرودگاه تبریز است؛ تا شعاع ۲۰ کیلومتری فرودگاه تبریز این خودروها مجوز تردد دارند. بیش از ۱۰ هزار خودرو در خیابانهای تبریز با پلاک ارس تردد دارند. ولی آخرین مدل آنها ۲۰۱۸ است، یعنی سه سال است که به این مناطق هم واردات خودرو نداشتیم، با آزادسازی واردات در مناطق آزاد هم با کاهش قیمیت خودرو مواجه خواهیم بود.
رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تبریز در ادامه تصریح کرد: قیمت خودروهای کارکرده منطقه آزاد به دلار وابسته است، ولی به طور کلی قیمت خودرو در این مناطق تقریبا نصف خودروهای پلاک ملی است. برای مثال سراتو که پلاک ملی آن ۱ میلیارد تومان قیمت دارد، قیمت پلاک ارس آن ۴۵۰ میلیون تومان است. قیمت اسپورتج که ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است اما اگر با آزادسازی واردات به ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان میرسد. با کاهش قیمت این خودروها، خودروهای داخلی هم تحت تاثیر قرار میگیرند. خودروی بنز که مدل ۲۰۱۷ آن در بازار ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است، میتوان پلاک منطقه آزاد آن را با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خریداری کرد. در مورد لندکروز هم تقریبا همین ارقام است.
وی افزود: قاچاق در مورد واردات خودرو به مناطق آزاد وجود ندارد و آخرین مدل خودروهای پلاک ارس مربوط به سال ۲۰۱۸ است. استقبال هم از این خودروها خوب است وقتی فرد میبیند که سانتافهای را که در بازار ۲ میلیارد و ۳۰۰ تا ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است را میتواند با پلاک ارس ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بخرد ترغیب به خرید میشود. وجود این خودروها باعث زیبایی شهر نیز میشود، از همین روی در خیابانهای تبریز به وفور خودروهای آمریکایی، کرهای و ژاپنی وجود دارند.
مددیان همچنین خاطرنشان ساخت: ۲۸ شهریورماه در اتاق اصناف ایران جلسهای داشتیم که طی آن اتحادیههای ۳۱ استان، برگ سبز خودرو را به رسمیت شناختند. علاوه بر این مهمترین دغدغه صنف ثبت معاملات در یک سامانه جامع است. آقای ممبینی، رییس اتاق اصناف ایران در این مورد قول مساعد دادند که تا ۱ یا ۲ ماه آینده این مسئله حل شود. در صورتی که این سامانه شروع به کار کند واحدهای غیرمجاز نمیتوانند کار کنند و جلوی بسیاری از تخلفات و مشکلات دیگر هم گرفته میشود. حتی میتوان در یک شهر خرید و در یک شهر دیگر تعویض پلاک کرد.