به گزارش خبررسا حسین سلاح ورزی، درباره جزییات اختصاص یک درصد از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه اظهار داشت: این موضوع مصوبه سال ۹۴ قانون رفع موانع تولید است و طبق این قانون از سال ۹۴ به بعد باید هر سال یک درصد از صندوق توسعه ملی صرف بازار سرمایه شود.
وی تاکید کرد: این منابع به صورت سپرده گذاری ۲۰ ساله در صندوق تثبیت سهام مورد استفاده قرار میگیرد.
عضو شورای عالی بورس درباره نحوه ورود این منابع به بازار سرمایه و ساز و کار آن گفت: باید توجه داشت که قرار نیست این منابع وارد بازار شود بلکه وارد صندوق تثبیت سهام خواهد شد و به نوعی در شرایط غیرعادی به بازار ورود میکند و مجموعهای از عملیات بازارگردانی و بازارسازی را انجام خواهد داد. به طوری که اجازه نوسانات غیرمتعارف سهام چه به سمت بالا و چه پایین را نمیدهد و ارزش سهام حول ارزش ذاتی خواهد بود. این مهمترین ماموریت اصلی صندوق تثبیت سهام است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ساز و کار این صندوق در بازار برای برخی از شرکتها رانتزا نخواهد بود، اظهار داشت: بازارسازی و بازارگردانی تعریف دارد. در واقع صندوق تثبیت سهام طوری عمل میکند که در شرایطی که عرضه زیاد میشود یکسری از سهام را براساس مکانیزم الگوریتمی میخرد و اجازه افت غیر معمول را نمیدهد و در شرایطی که تقاضا زیاد است و صف خرید تشکیل شده، این سهام را عرضه میکند. بنابراین بر مبنای یک ساز و کاری است که سازمان و شرکتهای بورس از آن مراقبت میکنند.
سلاحورزی ادامه داد: اجرای این سیاست غیرمعمول نیست و در همه دنیا و در همه بورسها ابزارهایی برای پایداری بازار وجود دارد. مهمترین وظیفه سیاستگذار و نهاد ناظر این است که اجازه ندهد سهام از ارزش ذاتی خود چه به سمت پایین و چه بالا فاصله زیادی بگیرد و تعادل از بین برود. صندوق تثبیت هم در جهت صیانت از سهام داران عمل میکند تا این سهامداران تحت تاثیر سفته بازی در بازار، متضرر نشوند.
وی درباره حمایت هوشمند از بازار سرمایه افزود: منظور از حمایت هوشمند، معنای آن در مقابل این تلقی از سیاست گذار فقط باید حمایت مالی انجام دهد، بوده است. عدهای بر این باورند که دولت باید با هر روشی از زیان سهام داران جلوگیری کند. منظور این بود که مجموعهای از مقررات گذاری لازم است به صورت هوشمند کمک کند تا نظارت بر تقارن اطلاعاتی، شفافیت و نقدشوندگی به وجود بیاید و به بازار کمک کند.
عضو شورای عالی بورس گفت: شرایط بازار تغییر کرده و نسبت به گذشته هم از نظر تعداد بازیگران و هم از حجم رشد زیادی داشته بنابراین منظور از حمایت هوشمند، مقررات گذاری هوشمند است که در عین حال با عدم دخالت دولت منجر به اجرای ساز و کاری شود که حق و حقوق سهام داران در بازار تضییع نشود.
سلاحورزی در پاسخ به این سوال که آیا دولت بابت دعوت گستردهای که از مردم داشته امروز مسئول زیان برخی از سهامداران است و مسئولیتی در اینباره دارد، اظهار داشت: وقتی از منظر انصاف بررسی میکنیم، میبینیم که در کنار تشویق مردم به سرمایهگذاری در بورس، افراد از ریسک توام با آن و خطرات آن صحبت میکردند. بارها گفته شد مردم سرمایه مازاد را وارد بورس نکنند. تاکید شد ریسک را در نظر بگیرند و سرمایههای حیاتی و ضروری را به بورس نیاورند و دارایی خود را خرج بورس نکنند.
وی ادامه داد: بارها گفته شده اگر سرمایه گذاران دانش کافی ندارند از نهادهای دارای مجوز و مطمئن مشاوره بگیرند و سرمایهگذاری غیرمستقیم را انتخاب و از طریق صندوقها وارد بازار شوند. در همه دنیا هم در مقابل بازدهی که در بورس وجود دارد، افراد هم ریسک آن را هم میپذیرند.