به گزارش خبررسا، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در آیین رونمایی از دستاوردهای پژوهشی پژوهشکده راهبردی مجمع تشخیص اظهار کرد: اینکه عدهای مجمع تشخیص مصلحت نظام را رقیب خود یا تکرار برخی از نهادهای دیگر بدانند، ظلم به این نهاد و نظام است. مجمع رقیب هیچ نهادی نیست و تکرار هیچ نهادی هم محسوب نمی شود.
وی ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت، عنصر و نهاد مکمل در حکمرانی است. سایر نهادها کار خودشان را میکنند و مجمع هم در نقشه راهبردی نظام، جای خودش را دارد و مکمل سایر نهادهاست. انتظار همکاری از سایر نهادها را داریم. یکی دیگر از مشکلات این است که مباحث مجمع تشخیص مصلحت نظام را سیاسی بدانیم.
رضایی با اشاره به بررسی لوایح مرتبط با FATF خاطر نشان کرد: اینکه عدهای بخواهند بررسی FATF در مجمع را سیاسی جلوه دهند و برخی هم در خارج مرز ببینند، اختلافی در کشور ایجاد کنند و پا را روی پدال گاز بگذارند و فشار وارد کنند و توصیه های بیشتری را اعمال کنند، درست نیست.
وی گفت: اقدام اخیر شورای FATF مشکوک است که از ۳۰ اقدامی که انجام نشده، روی ۲ مورد دست گذاشته، است. آیا این دخالت در یک گروه خارجی در مسائل داخلی ایران نیست؟ آیا اینکه شورای FATF وارد می شود و پشت یک طرف بحث درباره FATF میایستد، این دخالت نیست؟ چرا شورای FATF روی ۳۰ کاری که دولت باید انجام دهد دست نمیگذارد ؟ در ضمن مجمع تشخیص مصلحت؛ کار خودش را انجام میدهد و چرا یک گروه بینالمللی در کار آن دخالت میکند؟ اینکه یگ گروه بینالمللی پر رو شود و در مسائل داخلی ما دخالت کند و طرف یک بخش کارشناسی را بگیرد، این بیانگر ضعف داخلی ما نیست؟
رضایی سپس افزود: میگویند چرا مجمع تشخیص، نظارت میکند؟ طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی، نظارت کلان بر امور، از اختیارات رهبری است که بخشی از آن را میتوانند به فرد یا نهاد خاصی تفویض کنند. مجمع بر اساس نظرات رهبری نظارت میکند و ربطی هم به این دوره ندارد.
وی یادآور شد: از زمان مرحوم هاشمی، مجمع تشخیص مصلحت نظام بر امور نظارت میکند، در ۶- ۵ سال اخیر به دلیل اینکه آییننامههای داخلی مجمع به تصویب رسیده، نظارت جدی شده است.
رضایی ادامه داد: نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید باعث عصبانیت دولت شود. نباید یک دولتمرد علیه بخشی دیگر از نظام موضعگیری کند و بگوید چرا مجمع نظارت میکند. نظارت باعث شفافیت، کاهش هزینهها و جلوگیری از خسارتها میشود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه میگویند مجمع جلوی ۴ لایحه مرتبط با FATF را گرفته است، گفت: دو لایحه از این ۴ لایحه را مجمع تصویب کرد، منتها خود FATF جلوی آن را گرفته و میگوید برخی بندهایی که در این لوایح آمده را قبول ندارم. اکنون دولتیها به مجلس اصلاحیه دادهاند و در حال حل و فصل آن هستند. بررسی دو لایحه دیگر هنوز در مجمع ادامه دارد و ما هفتهای دو جلسه برگزار میکنیم. امروز هم جلسه داریم. ما هیچ وقتی را از دست ندادهایم و همه کارشناسان، چه کارشناسان دولت و مجلس و مجمع، چه کارشناسان آزاد، به اندازه کافی درباره این لوایح بحث کردهاند. FATF زوایای زیادی دارد که فعلاً مصلحت نمیدانیم آن را مطرح کنیم.
وی گفت: انسان بیش از همیشه نیاز به فکر و اندیشه دارد. مسائل پیچیده تر شده است و در چنین شرایطی، انقلاب اسلامی ایران یکی از کانون اتفاقها و تحولات است. حل مسائل در چنین شرایطی نیاز به تدبیر دارد، کار بدون تدبیر، ممکن است خوشحالی اولیه را بهدنبال داشته باشد، امّا بعداً متوجه میشویم که ایرادات جدی در کار وجود دارد. نمونه آن هم برجام است که یک کار ملّی درباره آن انجام شد؛ از تلاشهای دولت گرفته تا حمایتهای رهبری و نقد منتقدان دلسوز. به دلیل ندیدن برخی زوایای مهم و راهبردی، امروز کار به این بزرگی در باتلاق گیر کرده و نه راه پس وجود دارد نه پیش.
رضایی با اشاره به گام پنجم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: از طرفی مجبوریم این گام را برداریم و از طرفی، برخی میگویند چالش نکنیم. سؤال این است که چرا چالش نکنیم و آیا سکوت همیشه خوب است؟ اینها مواردی است که پژوهشکدهها باید پاسخ آن را مشخص کنند. با اقدامات شتابزده نمیتوانیم اقدامات موثر را به ثمر برسانیم.
وی با اشاره به طرح یک شایعه در فضای مجازی مبنی بر اینکه هرکدام از جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، چند میلیارد هزینه دارد، گفت: اگر نگوییم مجمع تشخیص مصلحت نظام از لحاظ بودجه در شعب ابیطالب قرار دارد، به جرأت باید گفت که یکی از نهادهایی که در چند سال اخیر، بودجه آن به شدت آب رفته، مجمع تشخیص مصلحت نظام است. لذا درباره بودجه مجمع، این شوخیها را با ما انجام ندهید.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عقبه پژوهشی این مجمع را مورد اشاره قرار داد و با تقدیر از پژوهشکده راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سیاست ما جوانگرایی است و پژوهشگران جوان زیادی را برای کارهای پژوهشی مجمع بهکمک گرفتهایم.