به گزارش خبررسا، علی نیکزاد درباره ساخت چندین هزار واحد تحت عنوان طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن و جاماندگان مسکن مهر در منطقه پردیس، اظهار داشت: مدعی بودند که ساخت مسکن مهر در پردیس اشتباه بودهاست، اگر این کار اشتباه بود، چرا دولت منتقد، خودش اقدام به ساخت مسکن در پردیس کرده است. البته این را در نظر بگیرید که رویکرد آقای اسلامی با سایر افراد دولت متفاوت است.
وی با بیان اینکه برای ساماندهی بازار مسکن باید دو اقدام همزمان انجام شود، گفت: اقدام اول استفاده از قوانینی در جهت کنترل سوداگری است که میتوان از ظرفیتهای مجلس در مباحث مختلفی از جمله وضع و اجرای مالیات بر معاملات مکرر، مالیات بر اجاره و معافیت مالیاتی برای تشویق موجران در جهت کاهش اجاره بها، مالیات بر خانههای خالی استفاده کرد.
وزیر اسبق راه و شهرسازی افزود: اقدام دوم استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی برای تولید انبوه مسکن است و میتوان با کمک بخش خصوصی برای افزایش تولید مسکن و با ورود دولت به استفاده از تسهیلات ارزان قیمت و اجرای قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن نسبت به ساماندهی این بازار کمک کرد.
نیکزاد با بیان اینکه دولت به معنای عام باید در ساخت مسکن تخفیفاتی را اعمال کند تا قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهد، گفت: برای کنترل بازار مسکن هم باید از قوانین و مقررات و ظرفیتهای مجلس در این حوزه استفاده کرد و هم اینکه تولید انبوه مسکن را با حمایت از بخش خصوصی و ورود دولت به عرصه ساخت و ساز دنبال کرد.
وی تاکید کرد: برخلاف ادعای دولت یازدهم و دوازدهم که تبلیغ میکرد قدرت خرید مردم را افزایش میدهد در حال حاضر قدرت خرید مردم نسبت به ۵ الی ۶ سال گذشته به حداقل رسیده است و حداقل ۷ دهک درآمدی جامعه قادر به تهیه مسکن در شهرهای بزرگ نیستند.
نیکزاد ادامه داد: در زمان وزارت بنده تعداد خانههای خالی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بوده که امروز به دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسیده است. معتقدم اگر اقساط مسکن مهر به همین پروژه بر میگشت، وزارت راه و شهرسازی میتوانست یک ساله مسکن مهر را به اتمام برساند.
وزیر اسبق راه و شهرسازی گفت: اقدامات آقای اسلامی در بخش مسکن نسبت به گذشته اقدامات ارزشمندی است و ارادهای به وجود آمده که استارت تولید مسکن در کشور زده شود.
وی همچنین با اشاره به پرونده خرید هواپیما اظهار داشت: تمام ایرلاینها خصوصی هستند و شرکت هواپیمایی هما هم در زمان وزارت بنده به تامین اجتماعی واگذار شد. عدهای مدعی شدند که وزارتخانه در آن زمان در خرید هواپیما دخل و تصرف داشته، این در حالی است که بنده یک دلار هم بابت خرید هواپیما پول ندادم اما هر هفته بدون استثنا با نماینده ایرلاینها در جهت رفع مشکلات و حمایتهای مالی و دیپلماسی جهت خرید هواپیما جلسه برگزار میکردیم.
نیکزاد افزود: دستورالعملی داده بودم مبنی بر اینکه عمر هواپیماهای که قرار است خریداری شود نباید بیشتر از ۱۵ سال باشد و بنا بر این دستورالعملها و تایید سازمان هواپیمایی مدیران ایرلاینها خودشان نسبت به خرید هواپیما اقدام میکردند.
وی تاکید کرد: من و آدمهای من در صنعت هواپیمایی کشور در خرید و فروش هواپیما هیچ دخالتی نداشتیم و حتی یک سنت و دلار بابت خرید هواپیما جابه جا نکردیم.
وزیر اسبق راه و شهرسازی گفت: دوستانی که میگویند در آن زمان کاسبان تحریم بابت خرید هواپیما سود کردند یک سند مالی درباره خرید هواپیما رو کنند.