تارخ انتشار: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵
کد خبر : 222
چاپ خبر
مدیرعامل کویرتایر مطرح کرد:

مطالبات سنگین از خودروسازان دغدغه اصلی قطعه سازان کشور است/ با حمایت از تولید داخلی نیاز تایر کشور تامین می شود

مدیرعامل کویر تایر با بیان این که دغدغه اصلی قطعه سازان مطالبات سنگین از مجموعه خودروسازان است گفت: سختی تامین مواد اولیه و چرخه بازگشت سرمایه بنیه تولیدی قطعه سازان ضعیف کرده است

مطالبات سنگین از خودروسازان دغدغه اصلی قطعه سازان کشور است/ با حمایت از تولید داخلی نیاز تایر کشور تامین می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبررسا، محمدحسین کمیلی مدیر کویر تایر در مورد فعالیت بزرگترین مجموعه صنعتی استان خراسان جنوبی گفت: عملیات احداث کارخانه کویر تایر از سال ۱۳۷۰ با سرمایه گذاری اولیه ۸۴ میلیون دلاری شروع شد که در سال ۷۷ مورد بهره برداری قرار گرفت و در حال حاضر ۲۲ درصد کل تایر کشور در این مجموعه تولید می شود.

وی ادامه داد: از سال ۷۷ و آغاز بهره‌برداری، همه سالها شاهد افزایش تولید، فروش و اشتغال بودیم که این روند برخلاف جریان غالب در شهرک های صنعتی است که با رکود و تعدیل نیرو روبه رو هستند.

مدیرعامل کویر تایر ادامه داد: ارزش محصولات روزانه ما تقریبا ۱۲۰۰ میلیارد تومان و تعداد شاغلین ۱۰۵۰ به صورت مستقیم و هفت هزار نفر غیرمستقیم است که نزدیک به ۲۰۰ نفر از شاغلین رسمی شرکت از فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر هستند که بستر نوآوری را فراهم کرده است به طوریکه این فارغ التحصیلان توانستند برای نخستین بار موفق به ساخت دستگاه پرس پخت تایر با هزینه ۴۰۰ میلیون تومانی شدند که در صورت واردات با هزینه ۸۰۰ میلیونی صرف می کردیم.

وی با بیان اینکه سهام شرکت کویر تایر در سال ۹۳ جز شرکت های پربازده بود، اظهار داشت: روزانه ۱۲ هزار حلقه تایر از مجموعه خارج و در اختیار ۲ خودروساز بزرگ و ۲۰۰ نمایندگی در سراسر کشور قرار می گیرد که این میزان سالانه ۲۷ هزار تن و ۴ میلیون و دویست هزار حلقه می شود که با اختصاص ۲۲ میلیارد جهت ایجاد ساختمان جدید به وسعت ۱۰ هزار متر مربع، ۱۰ هزار تن به میزان تولید افزوده می شود.

مدیرعامل کویر تایر در مورد واردات تایر تصریح کرد: مجموعه تولید ۱۰ شرکت تولیدکننده لاستیک کشور در سال ۲۴۰ هزار تن است در حالی که نیاز کشور ۳۴۰ هزار تن است و این شکاف ۱۰۰ هزار تنی یا ۳۲ درصد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود که نسبت به تولید داخلی کیفیت پایینی دارند و این در حوادث جاده ای کاملا نمایان است.

کمیلی با اشاره به طلب از خودروسازان کشور خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی قطعه سازان مطالبات سنگین از مجموعه خودروسازان است، در شرایطی که ما مواد اولیه را به سختی تهیه می کنیم و چرخه بازگشت سرمایه تا شش ماه طول می کشد که می تواند بنیه تولید را تضعیف کند.

وی در مورد میزان مواد اولیه داخلی ابراز داشت: با وجود نوآوری های صورت گرفته، در حال حاضر ۵۰ درصد مواد اولیه از خارج تهیه می شود که راه اندازی پتروشیمی ها در داخل می تواند این میزان را کاهش دهد.

مدیرعامل کویر تایر با اشاره به نوسانات بازار ارز بیان کرد: افزایش قیمت ارز و نوسانات بستر آسیب را فراهم کرده است، درحالی که ما در سال های ۹۴، ۹۵، ۹۶ ارز مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه می کردیم، تجار تایر ارز دولتی جهت واردات دریافت می کردند که مغایر با حمایت از تولید داخلی است و ما در گران شدن ۸۰ درصدی ارز در روزهای سختی هستیم.

کمیلی اضافه کرد: در بحث یارانه ها هم قرار بود بخشی از منابع به سمت صنعت هدایت شود که این برنامه اجرا نشد و ما با افزایش ۲۰ برابری هزینه های انرژی و نرخ مازوت روبه رو شدیم.

وی ادامه داد: در حوزه‌ تکنولوژی تایر سبز که ویژگی‌های مانند کاهش آلایندگی، وزن کمتر، سوخت کمتر، کارکرد بهتر دارد و نوآوری‌های صورت گرفته است.

اخبار مرتبط


پاسخی بگذارید