تارخ انتشار: شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
کد خبر : 20492
چاپ خبر
عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل:

دولت نمی‌تواند با دو خودرو ساز بازار را تغذیه و اشباع کند/ دلالان وابسته به نمایندگی ها بازار خودرو را مدیریت می کنند/ تنها واردات خودرو همگام با افزایش تولید قیمت خودرو را کاهش می دهد

یک عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل با بیان راه‌حل های پیش‌روی دولت برای کاهش قیمت خودرو گفت: واقعیت این است که دولت نمی‌تواند با این دو خودرو ساز بازار را تغذیه و اشباع کند پس بهتر است سقف ۴۰ هزار دلاری را بردارد و بگذارد خودروی خارجی با هر قیمتی وارد شود

دولت نمی‌تواند با دو خودرو ساز بازار را تغذیه و اشباع کند/ دلالان وابسته به نمایندگی ها بازار خودرو را مدیریت می کنند/ تنها واردات خودرو همگام با افزایش تولید قیمت خودرو را کاهش می دهد

به گزارش خبررسا، حسین عبدالهی در خصوص وضعیت بازار خودرو گفت: این افزایش قیمت‌ها کاملا طبیعی است! و فعالان این حوزه انتظار آن را داشتند.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل ادامه داد: نظام بازار در تمام دنیا یکی است و آن هم عرضه و تقاضا است. در کشور ما هم همین‌گونه قیمت خودرو مشخص می‌شود. در سال قبل به دلیل عرضه قطره چکانی خودرو از سوی دو خودرو ساز اصلی قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و تفاوت معناداری بین قیمت کارخانه و بازار به وجود آمد.

وی ادامه داد: در سال جدید به رغم اینکه اعلام شد مبلغی به قطعه سازان پرداخت شده و آنها نیز شروع به تولید کردند اما همان تزریق قطره چکانی هم قطع شد. از طرف دیگر با موج جدید تحریم‌ها و نابسامانی‌های اقتصادی تعداد زیادی از مردم اقدام به حفظ ارزش پول خود کردند به طوری که الان فقط مردم عادی خریدار نیستند بلکه از صنف‌های دیگر هم با تمام سرمایه خود به این بازار آمده‌اند. من امروز مشتری دارم که طلا فروش بوده اما اکنون دارد تمام سرمایه خود را به خودرو تبدیل می‌کند.

عبداللهی گفت: بازار به شدت خریدار شده و نهایتا ظرف ۵ دقیقه برای خودرو می‌توان مشتری پیدا کرد. این درحالیست که من با سابقه چند ده ساله در این صنف می‌ترسم این طور بی محابا خودرو بخرم. بازار ترس آور شده اما مردم این فکر را نمی‌کنند و فقط می‌خواهند پول خود را از بانک بکشند بیرون و آن را تبدیل کنند. با این شرایط نباید انتظار داشته باشیم که حداقل در آینده نزدیک، قیمت‌ها ریزش پیدا کند و این روند افزایشی قطع شود.

وی افزود: وقتی بازار اینگونه می‌شود شرایط فساد نیز مهیا می‌شود. الان پدیده‌ای به اسم کپی پول آمده به طوری که برخی افراد که وابسته به نمایندگی‌ها هستند هر خودرویی که بخواهید را ظرف یک هفته صفر کیلومتر و سند دست اول کمپانی تهیه می‌کنند. در حالی‌که شما اگر به صورت عادی به نمایندگی بروید می‌گویند خودرو ندارند. این افراد با گرفتن کپی شناسنامه و پول در عرض یک هفته تا ۱۰ روز، خودرویی که مد نظر شما است تهیه می‌کنند و هر چه قدر رنج قیمتی خودرو بالاتر باشد، تهیه آن ساده‌تر است.

عبداللهی در خصوص راه حل درست شدن این وضعیت گفت: جواب این سوال ساده است فقط با عرضه می‌توان این قیمت‌ها را شکست، آن هم در تیراژ بالا زیرا افرادی که در پشت پرده هستند آن قدر قدرت دارند که بتوانند تزریق‌های مقطعی و محدود را مدیریت کنند. از طرف دیگر آزاد سازی واردات باعث خواهد شد که این افراد دور بخورند زیرا دیگر کنترل این مورد در اختیار آنها نیست.

عبدالهی درباره راه‌حل پیش‌روی دولت گفت: واقعیت این است که دولت نمی‌تواند با این دو خودرو ساز بازار را تغذیه و اشباع کند پس بهتر است سقف ۴۰ هزار دلاری را بردارد و بگذارد خودروی خارجی با هر قیمتی وارد شود اگر دولت نخواهد درآمد خود را کم کند و باز هم سود ۱۰۰ درصدی در هر خودروی خارجی بخواهد به دست آورد یک خودروی کره‌ای ۱۰ هزار دلاری با احتساب دلار بازار آزاد و تمام هزینه‌ها نهایت ۲۰۰ میلیون تومان به مصرف کننده می‌رسد خب اگر این خودرو با کیفیت خارجی با این قیمت در بازار باشد دیگر چانگان چینی سایپا ۲۳۰ میلیون تومان آن هم به شرط موجود بودن نخواهد بود و قیمت آن به زیر ۱۰۰ میلیون خواهد رسید.البته این باعث شکست انحصار خواهد شد و این امری نیست که برخی آقایان آن را بخواهند.

اخبار مرتبط


پاسخی بگذارید