به گزارش خبررسا، محسن هاشمی وی در پاسخ به این پرسش که در طول چهل سال گذشته از فعالیت انجام شده در مترو راضی هستید؟ گفت: در بعد ساخت باید بگویم که در این ۴۰ سال کار بزرگی در مترو شده است، ما قبل از انقلاب حدود ۳۰۰ متر فقط تونل مترو ساختیم و بعد از انقلاب ۳۰۰ کیلومتر در سراسر کشور، یعنی در طول این ۴۰ سال هزار برابر قبل از انقلاب در کشور مترو ساخته شده واین در شرایطی است که در دهه نخست انقلاب به دلیل جنگ، عملا امکانات زیادی به مترو تخصیص داده نشده بود و دلواپسان آن روز که مترو را یک سیستم لوکس وغیرضروری می دانستند، مخالف اختصاص امکانات کشور به مترو بودند و با اصرار وپیگیری آیت الله هاشمی رفسنجانی وخطبه ای که ایشان در سال ۱۳۶۳ در نماز جمعه تهران در مورد ضرورت واهمیت مترو خواندند و حضور ایشان در هیات دولت در سال ۱۳۶۵، سرانجام ادامه فعالیت ساخت مترو تصویب شد. اما در بعد تامین تجهیزات و استفاده از ظرفیت آنچه به عنوان مترو ساخته شده است، ضعیف عمل کرده ایم، شهرداران و دولتها و مسئولان مربوطه به تجهیز مترو توجه کافی نکرده اند و اگر به میزان اعتبار و بودجه ای که صرف ساخت بزرگراهها و سیاست خودروی محوری می شد، به تجهیز مترو توجه می شد هم اکنون بجای دو میلیون سفر در روز ۱۰ میلیون مسافر با مترو جابجا می شد و مشکل ترافیک وآلودگی هوا بسیار کمتر از وضعیت فعلی بود.
هاشمی در خصوص این که دولت، شهرداری، مجلس و بانکها مقصر مشکلات ایجاد شده برای مترو هستند گفت : پیدا کردن مقصر مشکلی را حل نمی کند، شما فرض کنید من مقصر هستم اما مشکل مترو را حل کنید، بیش از ده سال است که به جای یک تقسیم کار درست میان دولت، شهرداری و سیستم بانکی، به صورت مداوم شاهد لجبازی، کم کاری و قصور یا تقصیر در مورد حمل ونقل ریلی انبوه مترو هستیم و نتیجه این وضع این شده است که ۳۰۰ کیلومتر خطوط ریلی که در تهران بعد از این انقلاب ساخته شده، با ۲۰ درصد ظرفیت کار می کند و هشتاد درصد سرمایه گذاری انجام شده، بلااستفاده مانده است. من خدمت مقام معظم رهبری و ریاست جمهور عرض کرده ام که با تامین تجهیزات مترو می توان ظرفیت فعلی را ظرف مدت کوتاهی چندبرابر کرد و مشکل آلودگی هوا وترافیک تهران را کاهش داد.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری به همه وظایف خود در توسعه مترو کمک کرده است؟ گفت: وقتی می گوییم همه مقصرند، یعنی شهرداری هم کوتاهی هایی داشته است، سیاست خودرو محور و عملکرد تبلیغاتی در شهرداری هم بدون تاثیر نبوده است، اگر ما به جای اینکه توسعه بزرگراه ها و سیاست خودروی محوری را اولویت اول جذب اعتبارات عمرانی شهرداری گذشته قرار می دادیم یا به برج میلاد و سایر حرکتهای نمادین کم تاثیر مانند دوچرخه سواری توجه میکردیم، اولویت نخستمان حمل ونقل ریلی انبوه بر بود قطعا در حال حاضر به جای دومیلیون سفر در روز می توانستیم ۵ میلیون سفر را به سیستم حمل ونقل ریلی انبوه بر که فاقد آلایندگی، سریع و ایمن است، جذب کنیم.
هاشمی با اشاره به مزیت هایی که مترو برای کشور دارد گفت: حمل و نقل ریلی در کلانشهرها میتواند بزرگترین نماد اقتصاد مقاومتی باشد چرا که تا هشتاد درصد مترو قابلیت ساخت داخل دارد و دهها هزار شغل ایجاد می کند، مترو با صرفه جویی در سوخت و وقت مردم، هزینه احداث و تجهیز خود را در کمتر از ۱۰ سال برمی گرداند، به سلامت شهر و طول عمر و جسم مردم کمک می کند، از آلایندگی هوا، استرس، آلودگی صوتی و تصادفات می کاهد، برای زلزله، سیل و سایر سوانح، مدیریت بحران شهر را پشتیبانی می کند، عدالت محور ترین خدمت شهری است و در یک کلام مترو می تواند نماد موفقیت، خدمت وکارامدی انقلاب باشد، اگر مسئولان به آن توجه کنند.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به دستاوردهای انقلاب در ۴ دهه گذشته گفت: طبیعتا انقلاب اسلامی، به عنوان پدیده بزرگ که تاثیرات فراوان ملی و بین المللی داشته است، دارای دستاوردهای گوناگونی است که من به عنوان یک عضو کوچک خانواده بزرگ انقلاب در ایجاد دو دستاورد انقلاب حضور داشتم، موضوع نخست، صنایع دفاعی بود که تحصیل در دوره دکترا را در خارج از کشور رها کردم و به دلیل تحصیلات مرتبطم با صنایع دفاعی و شرایط آن روز کشور که نیاز شدیدی به توسعه و تولید در حوزه موشکی داشت به ایران بازگشتم و در این حوزه به همراه عزیزانی که برخی از آنها به توفیق شهادت رسیدند و تعدادی نیز هنوز در حال خدمت به کشور هستند، تلاش کردم و موضوع دوم نیز بحث مترو است که از سال ۱۳۷۲، بعنوان عضو هیات مدیره و بعد به عنوان مدیرعامل وعضو شورای شهر درگیر این پروژه شدم و این موضوع حدود ۲۵ سال یعنی ربع قرن است، به عنوان اولویت اول نیاز مردم تهران، به دغدغه ام تبدیل شده است.