به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبررسا، اصغر فخریه کاشان با بیان اینکه خروج از قرارداد فروش هواپیما به ایران در اختیار ایرباس نیست و تصمیمی است که دولتها میگیرند، گفت: تمام ریسکهای خروج ایرباس از قرارداد را پیش بینی کرده بودیم که اگر ایرباس بخواهد از قرارداد خارج شود متحمل پرداخت خسارت و جریمه به ایران ایر شود و در هر شرایطی آسیبی به پول ایران وارد نشود.
وی افزود: تمام این موضوعات در قرارداد با ایرباس پیش بینی شده بود. اما اینکه دولت ها بخواهند از برجام خارج شوند در اختیار ما نیست.
مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما یک قرارداد تجاری منعقد کردیم و طرف قرارداد ما یک شرکت است و نه دولت. همانطور که ما نمیتوانیم از طرف دولت ایران چیزی را تعهد کنیم این شرایط برای آنها هم وجود دارد.
وی درباره تصمیم گیری در شرایط جدید برای قراردادهای خرید هواپیماهای جدید گفت: در ابتدا باید تکلیفمان را با شرکتهای اروپایی روشن کنیم. باید توجه داشته باشیم که این مشکل را نه ایرباس و نه ای. تی. آر ایجاد نکردهاند این مشکل را دیوانهای به نام ترامپ ایجاد کرده است و حالا اروپاییها به دنبال راهکارهایی برای جبران این تصمیم دولت آمریکا هستند.
وی تاکید کرد: تا دو هفته آینده تکلیف قراردادهای خرید هواپیماهای جدید با شر کتهای اروپایی روشن میشود.
فخریه کاشان همچنین درباره آمادگی ایرباس برای تحویل هواپیما به ایران در ۹۰ روز آینده، گفت: هنوز نمایندگان ایرباس درباره آمادگی خود برای تحویل هواپیما طی ۹۰ روز آینده به طور رسمی به ما چیزی اعلام نکردهاند.
وی با بیان اینکه ایرباس درخواست مذاکره با ایران را دارد، افزود: مذاکره با شرکتهای هواپیماساز طرف قرارداد با ایران به سه منظور انجام میشود اول اینکه قراردادهایمان در شرایط جدید تعیین تکلیف شود. دومین موضوع مذاکره، نحوه تحویل هواپیما در شرایط جدید است و سوم اینکه در طول سه ماه آینده قطعات و خدمات مورد نیاز را از طرفهای قرارداد دریافت کنیم.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده خرید هواپیماهای جدید با بیان اینکه به زودی درباره این سه موضوع با شرکتهای طرف قرارداد وارد مذاکره میشویم، افزود: مدیران ایران ایر در حال انجام مقدمات شروع مذاکرات برای شرایط جدید هستند.
فخریه کاشان از احتمال ورود چند فروند هواپیمای جدید ای.تی.آر خبر داد و گفت: شرکت فرانسوی – ایتالیایی ای. تی. آر اعلام کرده است که تعدادی هواپیما میتواند در طول سه ماه آینده به ایران ایر تحویل دهد و در حال تامین اعتبارات برای تحویل هواپیماهای ای. تی.آر هستیم.
وی با تاکید بر اینکه اولویت اول روشن کردن تکلیف قراردادهای موجود با شرکتهای اروپایی ایرباس و ای. تی. آر است، خاطرنشان کرد: یکی از خواسته هایمان از شرکتها این است که قراردادهای موجود معتبر باقی بمانند. شرکتهای اروپایی هم برای برآورد این خواسته ما به دنبال چارهجویی و راه حل هستند.