به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبررسا، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به مشکلات و دغدغه های صنعت نساجی در این استان قاچاق را مهم ترین معضل پیش روی صنعت پوشاک داخلی برشمرد و گفت: با این وضعیت تولید کننده پوشاک باید قیمت تمام شده را کاهش و کیفیت را افزایش دهد تا بتواند با نمونه خارجی رقابت کند.
وی با بیان اینکه نساجی در تاریخ ۴۰ ساله پس از انقلاب جزو صنایع مادر استان بوده است، گفت: نساجی مازندران که روزگاری موجب اشتغالزایی برای بیش از ۲۰۰۰ نفر بود امروز محو و تبدیل به زمینهای خالی شده است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه تولید کنندگان داخلی پوشاک تمرکز زیادی در تولید محصول کیفی دارند، اظهار کرد: نمی توان تولید داخلی را بدون ضعف دانست اما قطعا می توان گفت تولید کنندگان داخلی پوشاک، محصولی تولید میکنند که قابل رقابت با نمونههای خارجی است.
عبدالله مهاجر در ادامه با اشاره به تاثیر نشانهای خارجی در بازار گفت: نشان های خارجی پوشاک به حدی در بازار تاثیرگذار بوده اند که تولیدکنندگان داخلی را مجبور کرده به کالای خود برچسب نشان های خارجی زده و در بازار عرضه کنند.
مهاجر، با بیان این که تولیدکننده داخلی پوشاک در شرایط فعلی اقتصاد کشور و استمرار ورود کالاهای قاچاق به کشور مجبور به کاهش سود برای همراه کردن مردم و فروش تولیدات خود هستند گفت: کاهش سود به معنی کاهش نقدینگی است که مشکلی بر مشکلات تولید کننده میافزاید.
وی با در خواست از مردم برای خرید پوشاک تولید داخل تاکید کرد: بدون کمک و حمایت مردم و مسئولان ارتقا صنعت پوشاک یقینا رقم نخواهد خورد.
مواد اولیه مهم ترین دغدغه بخش صنعت پوشاک
همچنین سیدرضا عمادی از تولیدکنندگان نمونه پوشاک در مازندران با بیان اینکه مواد اولیه مهم ترین بخش صنعت پوشاک است که نیازمند حمایت های دولتی ست گفت: در صنعت پوشاک، قیمت تمام شده با قیمت مواد اولیه ارتباط تنگانگ و مسقیمی دارد که تنظیم قیمت آن نیاز به تصحیح مدیریت کلان دارد.
وی، واردات و قاچاق را بزرگترین آسیب صنعت پوشاک داخلی برشمرد و افزود: گام اول در حمایت از کالای ایرانی فرهنگ سازی و اعتماد سازی در بین مردم و مسولان است.
وی با بیان اینکه قاعده کشش در بازار، تولید کننده را مجاب به تولید بر محوریت ذائقه مردم می کند، افزود: ذائقه مردم تعیین کننده فروش یک محصول به خصوص بازار پوشاک است و تولید کننده باید در بازار کشش و ذائقه ایجاد کند.
عضو مجمع کارآفرینان کشور با اشاره به رقبای ترک پوشاک ایرانی، بیان کرد: زمانیکه در ایران صنعت نساجی مشغول به فعالیت بود، ترکیه دارای کارگاه های کوچک نساجی بود، اما دولت این کشور با حمایت از کارگاه ها خرد و تولید نشان های جهانی، توانست کالای خود را وارد بازار مصرف کشورهای منطقه به خصوص ایران کند.
وی یکی از راهکارهای ارتقای کیفی پوشاک تولید داخل را ارتباط تولید کنندگان با نشان های کیفی جهانی برشمرد و بیان کرد: باید در چرخه تولید صنعت نساجی و پوشاک بازنگری صورت گیرد و در بین تولیدکننده خرد و کلان انگیزه ایجاد شود.