به گزارش خبررسا، پیروز حناچی در جریان بازدید از ایستگاه دولت آباد خط شش مترو گفت: در تهران سالانه ۵۷ هزار نفر به طور طبیعی فوت میکنند. فوت ۱۲۰۰ نفر که عمدتا مردان در سنین کار و کودکان بالای پنج سال را شامل میشوند که این فوتی ها ناشی از حوادث هم است. همچنین ۴۰۰ نفر به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی از دنیا میروند.
شهردار تهران ادامه داد: ۹.۳ درصد تهرانیها دیابت دارند و ۵۰ درصد آنان اساسا از اینکه دیابت نوع ۲ دارند، اطلاع ندارند پایین ترین سطح کنترل زیست سالمندان را در تهران داریم که شاید عدم پوشش همگانی بیمه یکی از دلایل آن باشد. ۵۰ درصد جمعیت کلسترول بالا و ۳۰ درصد تریگلیسیرید بالا دارند.
وی افزود: از هر پنج تهرانی یک نفر فشار خون دارد که این آمار یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را شامل میشود شیوع پرفشاری ۱۹ درصد است و ۳۶.۱ درصد این افراد از فشار بالای خود اطلاع دارند از هر هشت تهرانی یک نفر فشار خون دارد و از آن مطلع نیست. در سال ۹۶ مرگ بیش از ۱۴۰۰ نفر به خاطر سکته قلبی ناشی از فشار خون گزارش شده است.
حناچی در ادامه گفت: در سال ۹۴ ، ۴۵۷۳ نفر بر اثر ذرات معلق بالای ۲.۵ میکرون از دنیا رفتهاند. سالانه ۱۴۹۴ نفر به دلیل بیماریهای تنفسی و آلودگی به بیمارستان مراجعه میکنند. در سال ۹۴ ذرات معلق نسبت به قبل کاهش یافته و با این وجود این آمار ۳.۱ برابر استانداردهای جهانی است.
شهردار تهران اضافه کرد: در ۲۳۹ روز در تهران ذرات معلق بیش از حد استاندارد داشتهایم همچنین ۱۰۲ روز ناسالم برای گروههای حساس و ۹ روز اضطراری داشتهایم. ۱۹.۳ تهرانیها چاق هستند و این آمار ۱.۷ برابر در بانوان بیشتر است در افراد ۵۵ سال به بالا هم بیش از ۳۵ درصد است. ۵۰ درصد تهرانی ها ۵۰ درصد کمتر از حد استاندارد سبزی مصرف میکنند و از هر پنج تهرانی یک نفر به اندازه کافی واحد میوه دریافت میکنند.
وی با بیان اینکه کار مترو مرتبط با مهندسی است گفت: با این وجود این کار ارتباط مستقیم با سلامت شهروندان دارد به همین دلیل ما باید تلاش کنیم خط شش و هفت مترو هر چه سریعتر کامل شود.
او تاکید کرد: تلاش میکنیم سه ایستگاه دولتآباد، بعثت و میدان شهدا را در فاصله کمتر از دو ماه به بهرهبرداری رسانده و از این طریق جنوب تهران را به میدان شهدا متصل کنیم. شهرری هسته تاریخی تهران است که از طریق این ایستگاهها به تهران وصل خواهد شد. همچنین ایستگاههای میانی این سه ایستگاه نیز در آینده افتتاح خواهد شد.
شهردار تهران گفت: فکر می کنم خط ۶ مترو طولانی ترین خط مترو تهران است. در حوزه سیویل این خط بالای ۹۰ درصد پیشرفت کرده ایم اما در حوزه تجهیزات عقب هستیم. تلاش می کنیم زمینه های تکمیل پروژه هرچه سریع تر فراهم شود.
وی افزود: آمارها نشان می دهد برای تغییر وضعیت باید تلاش جدی کنیم که مهم ترین اقدامات توسعه مترو است.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: کم کردن بار خط یک مترو از دیگر آثار اتمام این سه ایستگاه است.
محسن پورسیدآقایی نیز در جریان این بازدید گفت: عقب افتادن افتتاح پروژه خط ۶ مترو برای مردم شهر تهران خسارت است. مبالغ زیادی در بحث سیویل مترو هزینه شده است و مبالغی که بانک شهر پرداخت کرده نیز در همین رابطه خرج شده است. بنابراین در بخش تجهیزات با مشکل مواجهیم.
وی افزود: ما از شورای شهر نیز مصوبه دریافت کردیم تا برای توسعه مترو اوراق منتشر کنیم و وزارت کشور هم با آن موافقت کرده است. حتما هزار میلیارد تومان از اوراق را در همین سال ۹۷ منتشر خواهیم کرد و آن را به خط ۶ اختصاص خواهیم داد اما این کار زمان میبرد و احتمالاً نقدینگی آن تا برج دو و سه سال بعد محقق نمیشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: امیدواریم بانک شهر، شهرداری و پیمانکاران کمک کنند تا خط ۶ زودتر راه بیفتد. قطعا پرداختها را به آنان انجام خواهیم داد. همچنین امیدواریم بانک شهر در بحث تجهیزات نیز مانند سیویل به ما کمک کند.
ایستگاه متروی دولت آباد ایستگاه پایانی خط شش مترو محسوب میشود که تاکنون ۶۳ درصد پیشرفت در کار این مترو حاصل شده است. ایستگاههای دولتآباد، بعثت و میدان شهدا ایستگاههایی هستند که ۹ کیلومتر تونل را شامل میشوند.