به گزارش خبررسا، در نهمین شب سینمایی “شب های هنر” مسعود فراستی با میزبانی ابراهیم فیاض پژوهشگر حوزه جامعه شناسی و انسان شناسی، از منظر “جامعه شناختی به موضوع سینما” پرداختند.
در این برنامه گفتگو محور که با عنوان شب سینما چهارشنبه شب ها بر روی آنتن شبکه ۴ سیما می رود کما فی السایق مسعود فراستی با فلسفیدن و رصد سینما از دریچه آرا و اصطلاحات فلسفی به نقد فضای حاکم بر سینمای ایران با رویکرد تعریف و تمجید از سینمای آمریکا پرداخت.
مسعود فراستی که همواره طرفدار سینما گران مولفی مانند هیچکاک و کارگردانان و بازیگران مطرح جهان و در راس آنها سینمای هالی وود است در این برنامه نیز با مقدمه و شرحی اجمالی از توانمندی ها و ظرفیت بالای سینمای آمریکا در اسطوره سازی و واقعیت سازی، سینمای ایران را فاقد رویکردهای صحیح و مترقی بر مبنای منافع ملی در مقایسه با سینمای سیاسی و امنیتی آمریکا عنوان کرد.
در ادامه مقدمه مسعود فراستی، ابراهیم فیاض با رویکردی فلسفی و از دریچه جامعه شناختی سینمای ایران و تصورات مردم از جامعه ایرانی را مورد نقادی قرار داد.
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در این برنامه زنده، کما فی السابق با تکرار آرای و نظرات خود در مورد جامعه ایرانی، با اشاره به خود کم بینی جامعه ایرانی با وجود پیشرفت ها و دستاوردهای علمی و آبادانی کشور، این مهم را از کم کاری سینما و رسانه های کشور در باز تولید و انعکاس پیشرفت ها و دستاوردهای ایران در ۴۰ سال گذشته عنوان کرد.
وی که در نقد سینمای ایران سینمای آمریکا را یک سینمای بسیار ایدئولوژیک ، دارای فلسفه، صاحب فکر و اندیشه و برنامه برای آینده در چهارچوب منافع ملی خود عنوان می کرد معتقد است فضای حاکم بر سینمای ایران غالبا سیاه نمایی اجتماعی را ترویج و فاقد اندیشه در فرم و بعضا محتواست.
وی درادامه خاطرنشان کرد که سینمای آمریکا بر مبنای تهاجم وهژمونی فرهنگی بر دنیا و سانسور دستاوردهای ملت های مستقل خود را تعریف وبازتولید می کند.
این استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با مقایسه کشورهای مورد تهاجم و تخاصم آمریکا به پیشرفت ها و دستاوردهای کشورهایی همچون ایران، ویتنام و کره شمالی با وجود تحریم های آمریکا برعلیه این کشورها پرداخت و برآیند سینمای ایران را برای انعکاس دستاوردهای کشور در راستای منافع ملی مطلوب ندانست.
وی درادامه آرای خود، با اشاره به سینمای کره جنوبی، چین و هند، سینمای هند را بسیار مترقی تر و پیشرو تر از سینمای ایران عنوان و سینمای این کشور را در راستای فرهنگ عامه خود ستایش کرد.
وی در ادامه با طرح موضوعی حاشیه ای و با گریزی، برتری و رشد بالای اقتصادی هند و پیشی گرفتن آن از سایر اقتصادهای بزرگ دنیا و رشد و شکوفایی سینمای هند همپای توسعه اقتصادی این کشور را نوید داد.
در پایان این برنامه نیز مسعود فراستی با تاکید بر سخنان همیشگی خود راجب به سینمای ایران، قصه گو نبودن و ضعف فیلمنامه را از معایب اصلی سینمای ایران عنوان کرد.
روایت شهاب الدین خاکدامن