به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبررسا، وزیر راه و شهرسازی در نشست با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: میزان تردد در اطراف کلانشهرها به هفت میلیارد سفر در سال رسیده که یک میلیارد سفر آن در حومه تهران با خودرو انجام میشود.
عباس آخوندی بیان کرد: روزانه به طور متوسط ۵۵۰ هزار خودرو وارد و یا از تهران خارج می شود و با توجه به سرعت توسعه سالیانه ۱۵ درصدی خودرو در کشور هر چه اتوبان در تهران و اطراف تهران ساخته می شود قبل از افتتاح به حالت اشباع رسیده است.
وی با اشاره به پروژه خط آهن چابهار – زاهدان گفت: این پروژه با وجود تنگناهای مالی اکنون فعال است و در زیرسازی پیشرفت فیزیکی آن بیش از ۵۰ درصد رسیده است و انتظار داریم با توجه به مذاکرات با هندی ها، تامین مالی این پروژه را از منابع بینالمللی تامین کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: خط آهن تهران – بندرعباس با صرف ۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری برقی می شود که تحول بزرگی در صنعت حمل و نقل ریلی خواهد بود.
عباس آخوندی افزود: سرعت قطارهای مسافری در این مسیر ۱۶۰ کیلومتر و باری بین ۶۵ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت است و اگر این مسیر برقی شود، سرعت قطارها به ۲۰۰ کیلومتر افزایش می یابد.
وی همچنین در این نشست گفت: در ۱۰ سال آینده با توسعه معادن، ظرفیت این بخش به ۲۰۰ میلیون تن بار افزایش خواهد یابد که نباید اجازه داد این بارها به سمت جاده سوق پیدا کند، زیرا مسیر ریلی بهترین شکل حمل و نقل این نوع بارها است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، سال گذشته ۳۰٫۲ میلیارد تن کیلومتر بار در شبکه ریلی جابجا شد که اگر از طریق جاده انجام می شد،هر یک تن کیلومتر آن ۳۵ سی سی بیشتر سوخت مصرف می کرد و این یعنی یک میلیارد لیتر گازوئیل بیشتر مصرف می شد.
آخوندی یادآور شد: استهلاک ترانزیت ریلی در برابر جادهای بسیار اندک است.