- خبررسا - http://khabarrasa.ir -

با مشاوران املاک متخلف بدون اغماض برخورد می‌کنیم/هفته‌ای ۱۰ الی ۱۵ مشاوره املاک پلمپ می شوند/ ۷۳۳۴ خط ارتباط مستقیم گزارشات مردمی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبررسا،  مصطفی قلی خسروی بیان اینکه روزانه چیزی حدود ۱۰ پرونده شکایت در مورد مشاوران املاک در دست بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد، گفت: اگر مشاوران املاک در انجام معاملات یا معرفی خریدار به فروشنده و مستاجر به موجر مرتکب تخلفی شود،‌ اتحادیه به سرعت طبق  ماده ۲۸ قانون موجود با مشاوران املاک مجوز دار و با مشاوران املاک بدون مجوز براساس ماده ۲۷ قانون موجود برخورد می کند.

وی تاکید کرد: با مشاوران املاک متخلف بدون اغماض برخورد می‌کنیم و اگر تخلف اثبات شود با همکاری اماکن به سرعت نسبت به تعطیلی آن مشاور املاک اقدام خواهیم کرد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه پروسه رسیدگی به شکایات از زمان طرح آن تا به نتیجه رسیدن نهایتا ۱۰ روز است،‌ گفت: اولویت حل مشکلات و شکایات از طریق تماس تلفنی است اما اگر تذکرات تلفنی به مشاوران املاک خاطی اثر بخش نبود به دفتر اتحادیه احضار می‌شود. علت اینکه بررسی و به نتیجه رسیدن شکایات ۱۰ روز به طول می‌انجامد این است که طبق قانون نظام صنفی باید به طرفین برای جمع آوری و ارایه اسناد،‌ ادله و مدارک ۷ روز  مهلت داد.

خسروی با اشاره به اختیارات اتحادیه در ورود به شکایات مطروحه اظهار داشت: اتحادیه می‌تواند به رسیدگی شکایات با چهار موضوع عدم اخذ کد رهگیری،‌ اخذ حق کمیسیون بیش از نرخ مصوب،‌ عدم احراز مالکیت و عدم احراز هویت ورود کند و شکایات خارج از این چهار موضوع از جمله جعل و … برای رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به راه‌های انتقال شکایات مردمی از مشاوران املاک به اتحادیه ادامه داد: شماره تماس ۷۳۳۴خط ویژه برای انتقال شکایات است و کسانی که در معاملات با مشاوران املاک به مشکل برخورده‌اند می‌توانند با این شماره تماس و مشکل را به کارشناسان مربوطه گزارش دهند.

خسروی با بیان اینکه چیزی حدود ۳۰ الی ۷۰ شکایت از طریق تلفن به کارشناسان اتحادیه گزارش داده می‌شود، اظهار داشت : عمده این شکایت‌ها از طریق پیگری کارشناسان حقوقی اتحادیه رفع و رجوع می‌شود چراکه عمده مشاوران املاک با تذکر شفاهی نسبت به رفع مشکل و شکایت اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه معمولا بیش از ۶۰ درصد شکایات با تماس تلفنی و پیگیری‌های کارشناسان اتحادیه از طریق تماس با مشاور املاک مورد نظر رفع می‌شود،‌ گفت: در صورت شکایت مردم از یک مشاوره املاک، در نوبت اول کارشناسان اتحادیه با مدیریت آن مشاور املاک تماس می‌گیرند و نسبت به شکایت مطرح شده توضیح می‌خواهند. اولین روش برخورد با مشاور املاک اخطار تلفنی است و از مشاور املاک می‌خواهیم سریعا نسبت به رفع مشکل ایجاد شده اقدام کند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک افزود:‌‌ اگر مشکل از طریق تماس و تذکر تلفنی حل نشود،‌ کمیسیون حل اختلاف اتحادیه مشاوران املاک از دو طرف دعوا برای رسیدگی به مشکل و حل آن دعوت می‌کند. در مرحله بعد دو طرف یا به صلح و سازش می‌رسند یا اگر مشاور املاک در صورت خاطی بودن،‌ تمکین نکرد، ماده ۲۸ اعمال می‌شود و بعد از ۲۰ روز تا یک ماه آن املاکی تعطیل می‌شود.

وی همچنین درباره انتخاب بازرسان و کارشناسان حقوقی اتحادیه و احتمال زد و بند بین آنها و یکی از طرف‌های دعوا برای جانبداری این کارشناسان تاکید کرد: در آینده نزدیک تعداد بازرسان را به ۵۰۰ نفر در سراسر تهران می‌رسانیم تا به محض انتقال شکایات بازرس عازم آن بنگاه شود. اغلب بازرسان را از معتمدان و ریش‌سفیدان و کارشناسان حقوقی همان محله انتخاب کرده‌ایم  و اگر بازرس کوچک‌ترین خلافی کند آبرویش در میان است.

خسروی افزود: قطعا کسی به عنوان بازرس انتخاب می‌شود که هیچ سوء سابقه‌ای نداشته باشد. از آنجایی که بازرسان خودشان از کاسبان قدیمی آن محله هستند تن به زد و بند با مشاوران املاک نمی‌دهند چراکه با محرز شدن آن،‌ از بازرس بودن عزل و در نهایت اعتماد مردم محله به این شخص از دست می‌رود.

خسروی با بیان اینکه در برخورد با مشاوران املاک خاطی کوتاه نمی‌آییم،‌ گفت: هفته‌ای ۱۰ الی ۱۵ مرکز مشاوره املاک متخلف با رسیدگی و پیگیری‌های اتحادیه و اماکن تعطیل می‌شوند.