تارخ انتشار: سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
کد خبر : 14695
چاپ خبر
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی:

لزوم شفاف سازی حقوق اعضای هیئت مدیره شرکت های خودروساز/ از ابتدا مخالف تعیین قیمت جدید خودرو سازها با محوریت نرخ بازار آزاد بودیم/ ایران خودرو و سایپا ۲۶ هزار کارمند مازاد دارند

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پاسخ به این سوال که چرا دولت به طرق مختلف از خودروسازان حمایت می‌کند؟ گفت:‌ به این دلیل که ایران خودرو و سایپا دو شرکت ورشکسته هستند، نود هزار کارمند دارند که ۲۶ هزار نفر از کارمندان آنان اضافه است و شده حیاط خلوتی دولت‌ها در دوره‌های مختلف که امیدوارم این وضعیت روزی به سامان برسد

لزوم شفاف سازی حقوق اعضای هیئت مدیره شرکت های خودروساز/ از ابتدا مخالف تعیین قیمت جدید خودرو سازها با محوریت نرخ بازار آزاد بودیم/ ایران خودرو و سایپا ۲۶ هزار کارمند مازاد دارند

به گزارش خبررسا، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در پاسخ به این سوال که چرا دولت به طرق مختلف از خودروسازان حمایت می‌کند؟ گفت:‌ به این دلیل که ایران خودرو و سایپا دو شرکت ورشکسته هستند، نود هزار کارمند دارند که ۲۶ هزار نفر از کارمندان آنان اضافه است و شده حیاط خلوتی دولت‌ها در دوره‌های مختلف که امیدوارم این وضعیت روزی به سامان برسد.

امیر خجسته با اشاره به لزوم شفافیت در شرکت‌های خودروسازی گفت: باید تعداد افراد و حقوق آن‌هایی که پنهان و آشکار داده می‌شود و در هیات مدیره‌ها هستند را در سایت منتشر کنند. در همین ایران خودرو ببینیم چه کسانی در آن‌جا می‌خواهند از دولت یا مجلس باشند، این‌ها به چه حقی دارند به هیات مدیره سایپا و ایران خودرو می‌روند و حقوق های کلان می‌گیرند؟ این حقوق ها را گفته‌ایم که در سایت بگذارند تا مردم ببینند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به افزایش قیمت خودروها، گفت: آقای وزیر که به مجلس آمد بنا شد کمیته‌ای تشکیل دهند که مجلس و دولت و مسئولان مربوطه در آن حضور داشته باشند تا به سمت قیمت گذاری برود. ما به شدت مخالف تعیین قیمت جدید با محوریت نرخ بازار آزاد بودیم. نرخ آزاد بازار را چه کسی تعیین می‌کند؟‌ یک عده دلال و سودجو. آقای وزیر نباید برای تعیین نرخ خودرو بگوید قیمت خودرو پنج درصد زیر نرخ بازار آزاد. پنج درصد زیر آن غیرمنطقی است بلکه باید بگوید قیمت تمام شده این قدر است، حال ده درصد بالاتر از قیمت تمام شده بفروشیم. این قانون است که حتی مالیاتش را هم بدهند و تا ده درصد بالاتر از قیمت تمام شده بفروشند.

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما این را میل داریم که قیمت خودرو تنها ده‌درصد بالاتر از قیمت تمام شده آن باشد یعنی قبلا هرچه از ۳۵۰۰ تا ۴۲۰۰ خریده‌اند جای خودش باقی است و باید به همان قیمت به مردم بدهند اما برای تعیین دوباره قیمت که می‌خواهند با نرخ جدید اعلام کنند باید بر اساس نرخ تمام شده باشد، قیمت تمام شده هرچه که بود پنج تا ده درصد افزایش بدهند، ما با این موافقیم که فشاری به مردم نیاید ولی هرچه که خودشان بخواهند مدیریت بکنند این برای ما قابل قبول نیست.

خجسته در پاسخ به این سوال که خودروسازان با بیان این دلیل که قطعه و خودرو ندارند خودروهای پیش فروش شده سال‌های قبل را تحویل نمی‌دهند و این را بهانه‌ای برای افزایش قیمت خودروهایی کرده‌اند که پول آن را قبلا دریافت کرده و درآینده باید تحویل بدهند، گفت: ما همه این ها را اطلاع داریم که خودرو هست و قطعات هم دارند. آقای یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در کمیسیون اصل نود که از ایشان خواستیم که توضیح بدهند گفتند ما تعهداتمان را تا خرداد ۹۷ انجام دادیم و مابقی‌اش هم تا پایان سال انجام خواهیم داد. من اعلام کردم هر کسی تعهدی با ایران‌خودرو داشته که انجام نشده به کمیسیون اصل ۹۰ یا فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی بیاید ما در خدمتشان هستیم و برخورد می‌کنیم.

وی افزود:‌ سایپا هم همینطور باید به تعهداتش بر اساس تعهد قبل عمل کند و اگر بحث جدید هست که در سال ۹۷ فروخته‌اند برای ۹۸ باید با قیمت تمام شده در نظر بگیرند نه قیمت آزاد بازار. قیمت آزاد بازار را یک عده دلال و یک عده که زالو انداخته‌ و دارند خون ملت را می‌مکند تعیین می‌کنند. یک دفعه می‌بینید یک ماشین چینی تا صد میلیون تومان افزایش قیمت دارد در کشور چه خبر است؟ آقای روحانی و وزرای اقتصادی و مخصوصا وزیر صنعت باید این‌ها را کنترل کنند و این‌ها همگی دال بر سوء مدیریت و بی تدبیری است و خیلی‌ها هم می‌گویند دال بر رها کردن است.

برچسب ها:
اخبار مرتبط


پاسخی بگذارید