به گزارش خبررسا، علی لاریجانی صبح امروز در نشست خبری گفت: شهید مدرس، انسان نادری در ایران بود. یک فقیه، اسلامشناس و دردمند نسبت به منافع کشور بود. ایشان آیندهنگر برای توسعه کشور بود آنهم در شرایط سختی که دوئل مختلف در جنگ جهانی ایران را اشغال کرده بود و نقشش، بیبدیل بود و به همین خاطر، او در تاریخ ایران ماندگار شد و جا داشت این روز را روز مجلس نامگذاری کنند.
وی با بیان اینکه در همان زمان آغاز به کار مجلس، این موضوع مطرح شد که ایران با چالشهای مزمنی مواجه است و به همین خاطر، دوستان پارلمان نظرشان این بود که به حل این چالشها بپردازیم و کمتر قانونگذاری کنیم، اظهار داشت: این چالشها چیست؟ نکته نخست، وجود دولت پهنپیکر است که هزینه زیادی دارد و منابع کشور را بیشتر در خود هضم میکند پس باید کوچک میشد و به همین خاطر در برنامه ششم مصوب شد تا ۱۵ درصد تا پایان برنامه کوچکتر شود.
وی ادامه داد: نکته دوم، نظام بودجهریزی است که قدیمی است و باید مبتنی بر عملکرد شود. کار مستمری از سوی دیوان محاسبات و مرکز پژوهشها انجام دادند که آماده است و در کمیسیون بودجه است.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه مسئله دیگر، وضعیت نقدینگی در کشور است که از معضلات اساسی است، تصریح کرد: قبل از حوادث اخیر در مسئله ارز، هویدا بود که نقدینگی در کشور زیاد است. این اختیار را به دولت دادیم که برای جذب نقدینگی طرحهای عمرانی نیمهتمام را به پایان برساند. سه سال است که این کار در قانون انجام میشود و در شورای هماهنگی سه قوه این اختیار داده شده است. لختی در کار وجود دارد ولی میتواند موجب آبادانی کشور و جذب نقدینگی شود.
لاریجانی یکی از معضلات کشور را مسئله بانکها برشمرد و خاطرنشان کرد: از سال ۹۴، مرکز پژوهشها آلارم داده بود. البته جنس حل مسئله از نوع تقنین نیست و نیازمند منابعی از سوی دولت است و بالا بودن نرخ سود بانکی معضلی برای تولید کشور است. حل مسئله در دستور قرار گرفته است. در مسئله کاسپین مشاهده کردید که یک مشکل چند میلیون نفر را درگیر میکرد و به همین خاطر سازوکار خاص در نظر گرفته شد تا مسئله حل شود.
وی ادامه داد: مساله بعدی مساله صندوق های بازنشستگی است که افق آن روشن و مشخص است که وضعیت چگونه است. برای این مساله ما کارهای اولیه را برای بودجه انجام دادیم و تصمیم گرفتیم و اختیاری به دولت دادیم که بدهیهای صندوق بازنشستگی را پرداخت کند؛ اگر این گام موفق میشد میتوانستیم گام بعدی را برداریم تا صندوقها سر پا شوند. مساله بعد موضوع آب در کشور است که به همکاری قوا و سرمایهگذاری خاص نیاز دارد. این مسائل مجلس را درگیر کرده بود که باید در همکاری قوا پیگیری شود.
لاریجانی گفت: برخی مسائل هم نیاز به قانونگذاری داشت که ۱۰۸ قانون تصویب کردیم که برخی از آنها مهم است که عرض میکنم؛ برخی هم اصلاح قوانین دیگر بود. یک کار در معاونت قوانین آغاز شد و آن تقنین قوانین است که برخی قوانین از بین رفته را مورد بررسی قرار دهد تا ببینیم فقدان ما در قانون کجا است. این معاونت با معاونت حقوقی رییسجمهور هم همکاری می کنند و کار زیر بنایی است.
وی افزود: یکی قانون اشتغال پایدار در روستاها بود که از رهبری هم اجازه گرفتیم تا تسهیلات با سود پایین در اختیار روستاها قرار دهیم کار شروع شده میتواند با سرعت بیشتر انجام دهد که جوانها را در روستاها نگه دارد و میتوانیم این موضوع را تمدید کنیم.
لاریجانی ادامه داد: یکی از قوانین نظام جامع آموزش فنی و حرفهای بود که هرم نیروی انسانی ما وارونه است به جای اینکه افراد متخصص کم باشد و تکنسین زیاد باشد برعکس شده است. قانون بعدی قانون مدیریت سوخت و احکام داخلی توسعه کشور و قانون استاندارد که باید تدوین می شد، قانون برنامه ششم بود که چالشی بود، قانون چک و قانون حقوق کودک و نوجوان، قانون حمایت از معلولان، قانون ثبت اختراعات و لایحه هوای پاک و لایحه خاک از جمله قوانین مهم کشور هستند. البته قانون منع به کارگیری بازنشستگان هم بود.
رییس مجلس گفت: چند قانون هم الان در دست بررسی است؛ قانون ارزش افزوده و بانک مرکزی که از کمیسیون خارج شده و در دستور هستند و قوانین مادر هستند. کار قانون تجارت تقریبا تموم شده که ۱۲۰۰ ماده است و ساده نیست. اگر شورای نگهبان قبول نمی کرد اصل ۸۵ می شد بهتر بود و قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی است که تقریبا تموم شده و قانون محیط بانان که مهم بود.
وی افزود: یکی از کارهای مهم این بود که گاهی احتیاج به قانون نداریم بلکه احتیاج به فهم مشترک داریم که ۲۸ جلسه داشتیم. فضای مجازی، بحران آب و وضعیت سرمایه گذاری در کشور بحث شد آسیب های اجتماعی، وضعیت بازار نفت و گاز از موضوعات مهم و ریزگردها در کشور، صندوق های بازنشستگی، مناطق زلزله زده که چندین ساعت وقت برد.
لاریجانی در ادامه گفت: در بخش نظارت هم دیوان محاسبات بررسیهای مستمر دارد ۷۶۰۰ گزارش حسابرسی ارائه کرده در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان و هدفمندی یارانهها؛ ۲۷۰۰ پرونده در دیوان محاسبات مطرح شد ۱۱۰۰ تا رای گرفتند و تعداد زیادی به نتیجه رسید منابعش به خزانه برگشت. همینطور معاونت نظارت مجلس مستمرا کار می کند و آیین نامه ها را مشخص می کند و زمینه برای تصمیم گیری در کمیسیون ها را تسهیل می کند.
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه روز مجلس را پشت سر گذاشتیم؛ نظر شما در خصوص مجلس دهم چه هست و اینکه عملکرد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چگونه بوده گفت: عملکرد مجلس باید از وجوهی که در بعد نظارت و حل مسائل کشور هست مورد ارزیابی قرار بگیرد. برخی کارها را راسا مجلس میتواند انجام دهد که بار مالی نداشته باشد که البته بسیاری از چالشهای کشور بار مالی دارد و باید همکاری بین دو قوه به وجود بیاید.
وی ادامه داد: در خصوص مساله آب، محیط زیست و دریاچه ارومیه طرح مشکل ساده است اما حل آن احتیاج به سرمایه گذاری دارد. باید با وفاق با دولت این مسائل حل شود. برخی احتیاج به قانون داشت و که برشمردم. در حوزه بحث نظارت چندین تحقیق و تفحص انجام شده، سوال و استیضاح وزرا را داشتیم. گاهی هم از ماده ۲۳۴ استفاده کردیم و استنکاف از قانون است و برخی در مجلس تصویب شد این مسیر در مجلس طی شد و سقل کار حل مسائل مردم است.
لاریجانی افزود: وضعیت کشور با مسائل و تحریمها و وقت ما بیشتر صرف حل این مسائل است و تلاطم در بازار ارز تاثیر گذاشت بر مسائل دیگر و وقت زیادی برد تا حل شود و کمیسیون اقتصادی و بخشهای دیگر درگیر بودند همچنین در شورای هماهنگی این سه ضلع به تصمیم ۱۲ بندی رسیدند و اجرا شد و در بازار ارز تاثیر گذاشت. مسائلی که وجود دارد را باید با توجه به ظرفیت زمانی مورد توجه قرار داد؛ خیلی ارکان مجلس درگیر هستند مثلا در مساله خودرو و قطعه سازان که ساعتها وقت برد و به چهارچوبی رسیدیم که ظرف این روزها مشخص میشود قبول هم باید کرد که این شرایط تاثیر دارد. وقت گذاریها برای حل مشکلات مردم است و ممکن است برخی وظیفه ذاتی مجلس هم نباشد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص انتقادات در خصوص هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که برخی معتقدند این هیات وارد حوزه قانونگذاری میشود، گفت: مجمع دو وظیفه مهم دارد که یکی این است که به اختلاف مجلس و شورای نگهبان بپردازد که البته در زمان مرحوم امام ضابطه گذاشتند که اگر دو سوم نمایندگان بر موضوعی نظر داد همان تصویب شود تا زمانی که قانون اساسی عوض شد.
لاریجانی افزود: یک وظیفه هم جنبه مشورتی به رهبری است؛ ابتدا مواد خام را تدوین می کنند و رهبری بررسی می کنند؛ این دو وظیفه است و وظایف جانبی هم دارد. بخش نظارت زمان آیت الله هاشمی بود که رهبری نظارت بر سیاستهای کلی را به مجمع واگذار کردند، در این دوره رهبری اختیار دادند که هیاتی انتخاب شود برای نظارت تا اینجا قانونی است؛ اشکالی که وجود دارد روش اجرا است که ایهام ایجاد کرده و بحث قانونگذاری است که برخی گفتند مثل مجلس سنا است این جنبه قانونگذاری نمیتواند داشته باشد در روش، اگر هیات نظارت نظری داشته باشد میتواند به کمیسیونها بدهد تا بررسی کنند اگر مصلحت دیدند اجرا کنند اگر نه به نظر خود بپردازند. در ضمن مجمع میتواند این نظر را به شورای نگهبان بدهد و مجلس هم میتواند بگوید من مصلحت نمیدانم یا مصلحت میدانم.
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد برخی از نمایندگان مجلس برای بازنگری در قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم به عنوان مجلسی بالاتر برای تصمیمگیری در مسائل کلان کشور گفت: در بعضی کشورها یک مجلس وجود دارد و در برخی کشورها دو مجلس. اینکه باید در قانون اساسی بازنگری صورت بگیرد و بخشهایی از آن تغییر کند سالهاست که مطرح شد اما وقت آن امروز نیست زیرا مطرح کردن چنین بحثی و نتیجهگیری با توجه به ساختارها زمان زیادی میبرد.
وی ادامه داد: مساله اصلی امروز مسائل اقتصادی و بحث تحریمهاست و لذا مطرح کردن مباحثی همچون تغییر قانون اساسی که امر سادهای نیست و هر سه قوه را درگیر میکند امروز زمانش نیست امروز ما با توجه به درایتی که مقام معظم رهبری دارند، بن بست قانونی نداریم اما معتقدم مسائلی همچون مساله اقتصادی، فعالیت کارخانجات و مشکلات کارگران مهمتر از چنین بحثهایی است.
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره کاهش قدرت خرید مردم و کارگران و برنامههای مجلس برای افزایش دستمزدهای کارمندان و کارگران و بهبود قدرت خرید مردم گفت: قطعا باید افزایش حقوق شامل بحث کارگران هم بشود و قدرت خرید عموم مردم حتما باید بهتر شود البته ما معتقدیم که افزایش ۲۰ درصدی حقوق به تنهایی کافی نیست و به خصوص باید برای طبقات پایین جامعه کمکهای بیشتری صورت بگیرد و این افزایش به صورت پلکانی باشد.
وی ادامه داد: چند نظر درباره روش افزایش حقوق وجود دارد که یک نظر دیدگاهی است که مرکز پژوهشها پیرامون افزایش قیمت انرژی مطرح کرده که ما در این زمینه هنوز به توافق با دولت نرسیدهایم و تصمیمی نگرفتهایم. نظر دوم ارائه بستههای کمکی است که در شرایط فعلی انجام میشود و کارت کارمندان و کارگران شارژ میشود تا آنها بتوانند از این بستهها استفاده کنند اما مساله نیز همچنان کاملا قطعی نشده است.
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره تعیین ضرب الاجل از سوی ایران برای اتحادیه اروپا درباره برجام و زمان پایان این ضرب الاجل گفت: اروپاییها بعد از آنکه آمریکا از برجام خارج شد تلاش داشتند که ایران خارج نشود و به ما گفتند که تمام تعهدات را انجام میدهند و ما نیز دائم این مساله را رصد میکردیم از نظر ما توافق هستهای یک توافق بینالمللی است و اروپاییها نیز میخواهند صد در صد این توافق بماند و ما نیز در آن حضور داشته باشیم و از لحاظ سیاسی این مساله را مهم میدانند.
وی ادامه داد: اما از لحاظ شکل اجرایی همچنان مشکلات وجود دارد زیرا برای ما مسائل اقتصادی بسیار مهم است. وزیر امور خارجه و تیم وی در حال مذاکره نهایی هستند و زمانی که این مذاکرات به نتیجه رسید تصمیم نهایی را اتخاذ خواهیم کرد.
در بخشی از این نشست میکروفن علی لاریجانی قطع شد و رئیس مجلس به طنز گفت: در جمهوری اسلامی هیچ وقت مساله بلندگو حل نمیشود چند روز پیش نیز من در اجلاس تعاون بودم آنجا نیز میکروفن قطع شده بود.
وی ادامه داد: مجلس هنوز درباره قیمت ارز ۴۲۰۰ به توافق نرسیده و روی این موضوع که دو نرخی بودن را ادامه دهد یا اینکه آن را به شیوه دیگری تبدیل کند بحث وجود دارد و هنوز مشخص نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود برخی قانونها در مجلس تصویب میشوند ولی به مرحله عمل نمیرسند، گفت: کدام قانون گفته میشود که قابلیت اجرا ندارد اگر منظورتان قانون بازنشستگی است بگویید چرا قابلیت اجرا ندارد؟ این قانون تصویب شده و اگر کسی ممانعت کند باید با او برخورد شود قانون در حال اجرا شدن است.
وی افزود: با وجود اینکه شما تبلیغ رسانه خود را هم کردید و از این گفتید که آماری از مردم دارید ما حاضریم که این اطلاعات را به ما ارائه دهید و بگویید که کجا قانونهایی در حال اجرا نشدن است در نهایت باید بگویم هر ابهامی در قانون قابل رفع است.
لاریجانی در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال در مساله ارز زمانی بود که نوسان داشت ولی برای آن تدبیر شد و قیمت آن را پایین آوردند یکی از مصداقهای کار کردن برای مردم همین کنترل کردن قیمت بود ما حاضریم از صاحبنظران در زمینههای مختلف کمک بگیریم در نهایت باید بگویم قانون وجود دارد ولی باید نحوه اجرای آن را تسهیل کرد.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه «با توجه به اینکه شما سالها تجربه مجلس دارید به نظر شما مجلس دهم در کجای کار امروز قرار دارد؟»، اظهار کرد: باید به این واقعیت توجه کرد که مجلس متشکل از نمایندگان مردم است. کار مجلس فرق دارد اگر قانون اساسی را ببینید متوجه میشوید که نمایندگان نمیتوانند اختیارات خود را واگذار کنند.
وی با اشاره به تجریه ۴۰ ساله در جمهوری اسلامی ایران گفت: هرکس کار سنجیده انجام دهد، راه و کارش پیش میرود. در مجلس همه کار میکنند و این دیده میشود. آقای پورابراهیمی و خانم حسینی درباره بازار ثانویه کار کردند و دولت را متقاعد کردند که باید شرایط دولت در این زمینه عوض شود که کار خوبی انجام شد. دوستان دیگری برنامهای برای اصلاح قانون بودجه دادند که اصلاحی انجام شد اما کارشان را پیش میبرند و این حرکت مطلوبی است. من دیدم آقای کاتب نزد من آمد که تمام اقلام را نوشته که من میخواهم مطرح کنم این خوب است، نماینده باید فعال باشد.
رئیس مجلس با بیان اینکه در همه مجالس همین بوده تاکید کرد: مجلس فعلی با چالشهایی مواجه شد که برخی با قانونگذاری و نظارت حل میشود. نمایندگان برای حل مشکلات منطقه خود دغدغه دارند شاید چارهای نباشد چون اینها بیشترین ارتباط را با مردم دارند و با مردم صحبت میکنند که بخشی جنبه منطقهای و ملی دارد. به هر حال کانال ارتباطی حکومت با مردم همینها هستند. گاهی جلسه لازم دارد و کار است حتی ممکن است در صحن مجلس قانون نشود.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: گاهی سخنرانی ها ممکن است داغ باشد اما سنخ کار نمایندگان بیشترش ملی است. در مسائل ملی هم به هماهنگی قوای سه گانه است. در بحث ارز اگر قوه قضائیه از رهبری اجازه نمی گرفتند این آرامش حاصل نمی شد و بخشی از آن به مجلس مربوط است. مثلا کمیسیون عمران کار مهمی انجام داد و اینکه مساله ریل در کشور ما و حمل و نقل ریلی مسالهای جدی است که با کمبود منابع چه کنیم.
وی افزود: گفته شد که اگر هفت یا هشت میلیارد اول از فایناسنس گرفته شود و دولت ۱۵ درصد اول را پرداخت کند این کار انجام میشود؛ این کار کوچکی نیست و پشتش ساعتها وقت برد اگر بتوانید خلیج فارس را برای مسائل ترانزیتی به ریل وصل کنید کار بزرگی است. من دیدم کمیسیون کشاورزی در باره قیمت گندم مشکل دارند و این کاری به مجلس نداشت و تغییر هم داشت و این تشکر را دارند.
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه امریکا با توجه به اینکه ترامپ آمادگی مذاکره بی قید و شرط را داده است آیا چنین اراده ای در ایران وجود دارد که مذاکرده مجدیدی مثل برجام انجام شود یا نه؟، اظهار کرد: از ریس جمهور امریکا دو سنخ حرف شنیده می شود که ملت ایران را مورد حمله قرار می دهد و در مقابل می گوید مذاکره می کنیم.
وی با بیان اینکه امریکایی در برجام درست عمل نکردند بلکه باید به قوائد پایبند باشند، عنوان کرد: این کشوری توافقی را زیر پا گذاشت و این بیشتر شگرد است و دنبال مذاکرده نیستند. معاهدهای شکل گرفت که ایران در این مذاکرات شرکت داشته و شورای امنیت هم تایید کرد اما خلارج شدند درنتیجه به آن برگردند و این گام را بردارند. ما شرایط را محیا نمی بینیم بیشتر جنبه تفنن دارد ما که نمیخواهیم دیپلماسی بزک را راه بیاندازیم. حسن نیست نشان دهند . حرفهای سخیف میزنند.
لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اجلاسی که در آرژانتین برگزار شد و روسایجمهور چین و آمریکا به توافقی نود روزه رسیدند، گفت: من ریز مذاکرات را نمیدانم اما اگر موفق شده باشند به توافق برسند، خوب است. ما با چینیها روابط بلندمدتی داریم. چند سال گذشته که به چین رفته بودم رییسجمهور چین به من گفت ما روابط راهبردی با ایران را پایهگذاری میکنیم؛ چین کشور مهم و تاثیرگذاری در جهان است و مخصوصا ما در حوزه تامین انرژی و سرمایه گذاری از حضور چین استقبال می کنیم.
لاریجانی در پاسخ به این مساله که در سال ۹۷ به واسطه افزایش قیمت نفت و در بحث ارز دولت درآمدهایی را به دست آورد و آیای شما به عنوان رییس نهاد قانون گذاری میدانید این افزاش درآمد چقدر بوده و در کجا هزینه شده است و اینکه آیا نباید دولت لایحه متمم ارائه میکرد، گفت: اگر درآمدها افزایش پیدا کرد باید ببینیم چقدر است و کجا هزینه شده؛ آنچه بازار ثانویه است مربوط به دولت نیست صادراتیها عرضه میکنند و وارداتیها میبرند البته من به دیوان محاسبات اعلام کردم که بررسی کنند.
وی ادامه داد: فروش نفت ما اما کاهش پیدا کرده و قیمت هم نوساناتی داشت؛ باید ببینیم چقدر در انتها مانده است. شما در درآمدهای مالیاتی هم ممکن است پیشبینیهایی کرده باشید که محقق نشده است. باید ببینیم آنچه در خصوص بودجه پیشبینی کردیم محقق شده است یا خیر اگر غیر از این باشد باید در قانون بررسی شود.
رییس مجلس در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه شما گفتید قیمت بنزین افزایش پیدا نخواهد کرد اما دولت به دنبال احیای کارت سوخت است، گفت: من از آن موقع که عرض کردم برداشتم این است که بحثی در خصوص افزایش بنزین و حاملهای انرژی نداریم. کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق است و بحث ما این است که به مردم فشار نیاید. برخی اقتصادانها با من هم ملاقات داشتند و مرکز پژوهشها هم در حال بررسی است.
وی در خصوص آغاز فعالیتهای انتخاباتی نیز گفت: من این صحبتها را متناسب با شرایط امروز نمیدانم و این مورد انتظار مردم نیست؛ امروز مردم مشکلات متنوعی دارند. هم شما و هم آقایان به این مسائل دامن نزنید. من حرکت انتخاباتی در مجلس نمیبینم باید بر روی مشکلات مردم وقت بگذاریم بعدا چند ماه قبل انتخابات نامنویسی میشود. من طرح این مسائل را به مصلحت نمیدانم.
لاریجانی درخصوص پیچیده شدن مساله FATF و اینکه آیا میتوان این مساله را به رفراندوم گذاشت، گفت: این مساله فنی است و حقوقدانان ما هم در بررسی آن به مشکل برمیخورند. من مخالف نیستم اما برخی مسائل ظرافتهای فنی حقوقی دارد باید در بخشهای حکومتی حلاجی شود. در این رابطه و لوایح چهارگانه یک لایحه تصویب شد دو تا هم مجلس نظر داده و به مجمع رفته است. یکی مانده که شورای نگهبان ایراداتی دارد و برخی را رفع کردند و بن بستی وجود ندارد.
رییس مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه شما عضو هیات نظارت بر برجام هستید آیا جلسات برگزار میشود یا خیر و آیا تصمیمات اثری دارد یا خیر گفت: اینکه شورای هستهای تشکیل جلسه میدهد بله. شاید یک ماه یا سه هفته پیش جلسه داشتیم و روی تصمیماتی بحث شد اما از من نخواهید تصمیمات را بگویم. برخی هم گزارشاتی است که آقای ظریف مستمرا برای مجلس میفرستند که به کمیسیون امنیت ملی میرود. با حوصله باید وارد شد که همه ابعاد بحث شود ما در خصوص وجوه دیگر مسائل هستهای هم درحال بحث هستیم و تقریبا مطلب در حال روشن شدن است.
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره چالشهای موجود در کشور و حل آن به کمک گفتوگوی ملی و اینکه در مجلس شنیده شده میخواهند میز گفتوگوی ملی را تشکیل دهند، گفت: من فکر نمیکنم گفتوگوی ملی نیازمند میز و صندلی باشد بلکه نیاز به اراده سیاسی دارد. این اختلاف نظرها در مجلس و در بیرون هم هست و هرچه در داخل در مقابل دشمنان خارجی اتحاد بیشتر باشد، بهتر است. نیازمند عزم است. جریانها این بلوغ را دارند که پیشنهاداتی را بدهند. من مذاکرهای با جناحها نداشتم که نظر راسخی بدهم اما دوستانی در مجلس نشستهایی دارند و اینکه دیگران چه نظری در بیرون دارند را من نمیدانم.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه اگر منافع اقتصادی ایران در برجام تضمین نشود آیا ایران در برجام میماند یا نه، مطرح کرد: ساز و کار مالی زیاد ربطی به این موضوع ندارد و اروپا بخاطر فشار ترساندن از سوی امریکا است که اینطور عمل میکند. اینکه بانک هایشان می گویند این مسائل برای مبادلات حل شود و این مساله که با آن مواجه هستیم که آن ها به تصمیم نهایی خود برسند نشان میدهد که موافق هستند. در مورد این لوایح هم مسیر قانونی طی می شود.
ماندن ایران در برجام بستگی به سنجش شرایط دارد ما باید مجموعه شرایط را بسنجیم ما التزامی نداریم و همان موقع که امریکا خارج شد ایران هم این حق را داشت که خارج شود اما اینکه کی زا این حق استفاده کند بستگی به شرایط دارد.
رئیس قوه قانون گذاری در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکلات محیط زیستی موجود در کشور و توافق نلامه پاریس که از سوی شورای نگهبان رد شده است و در کمیسیون کشاورزی در حال بررسی است و اینکه برخی آن را لازم و برخی دیگر آن را در تعارض با منافع ملی میدانند، گفت: این لایحه از طرف دولت به مجلس آمد و در صحن تصویب شد و مراحل مجلس گذرانده شده و شورای نگهبان ایراداتی گرفتند که ایرادات در کمیسیون در حال بررسی است. اینکه اختلاف نظر در کشور وجود دارد بخاطر وجود افکار مختلف است و اینکه آیا این ظرفیتی برای ایران است که باید این را ملاک قرار داد باید بررسی شود و ما به کمیسیون ها مجددا این نظرات را می دهیم.
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره لزوم شفافیت در مجلس گفت: شفافیت کار خوبی است و اما مهم تر از آن حریت نمایندگان است که وجود دارد. قوام مجلس به این است که بتواند نظرش را بدهد و گاهی تحت فشار قرار میگیرند در ایران این حرف هست که گاهی نماینده را تحت فشار قرار می دهند و هتاکی می کنند و بعضی می گویند ما تا نظری میدهیم ما را تحت فشار قرار می دهند ما در کشور از نظر اخلاق سیاسی با مشکل مواجه شدیم. سقراط می گوید ایرانی ها اخلاقی ترین مردم دنیا هستند و این باید نماد ایران باشد. من با شفافیت موافقم اما میدانم چه مشکلی را به وجو د میآورند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره بورسیه ها که از تحصیل بازماندهاند گفت: ممکن است مشکل برخی حل نشده باشد من حتما از کمیسیون آموزش و تحقیقات می خواهم که این را حل کنند.
لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چندسال قبل حضرت آقا گفتند ما باید به سمت نظام پارلمانی برویم حال آیا اقدامی صورت گرفته یا نه، و سوال دیگر اینکه تعطیلات صحن مجلس زیاد است، گفت: حضرت آقا در کرمانشاه این را گفتند و من هم به نظرم این کار خوبی برای کشور است و برای شرایط کشور مناسب است و ایشان مثال زدند و این شرایط امروز ما آمادگی برای چنین کاری ندارد ظرف زمانی ما این نیست. درباره سوال دوم هم در ماه سه هفته در صحن و یک هفته سرکشی به حوزه انتخابیه ذکر شده است که تعطیل نیست و جزو کار است و کار مهم و سختی هم هست.
وی در پاسخ به سوالی درباره لزوم وحدت ملی و حل مسائلی که از سال ۸۸ باقی مانده است، عنوان کرد: در شرایط فعلی در زمینه وفاق و نیروهای که علاقه مند به انقلاب و ایران هستند این ضرورت وجود دارد و این مطلب اصلی است و در صدر حکومت انجام شده و این هم که رهبری گفتند سران قوا جلسه داشته باشند در همین راستا است. آنجا بحث های مختلف و اختلاف نظر قوا مطح شده و در بین جریان های سیاسی نمی توانم بگویم به این مقدار پیش رفتند یا خیر. درباره مسائل باقی مانده از سال ۸۸ هم این کاری است که دبیرخانه شورای عالی امینت ملی در حال انجام آن است.
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره لزوم تغییر ساختار شورای امنیت که از سوی برخی مطرح میشود که پنج کشور قدرت نداشته باشند عنوان کرد: این بحث در گذشته هم مطرح میشد و شورای امنیت گاهی اینقدر یکجانبه تصمیم می گیرد که مرجعیت خود را از دست می دهد به عنوان مثال حمله به عراق مصوب شورای امنیت نبود. جایی مثل سازمان ملل و شورای امنیت وقتی می تواند مرجعیت داشته باشد که به موقع تصمیم بگیرد. در یمن آیا به موقع عمل کرد؟ خودشان تدبیر می کنند. اینکه آیا این تغییر به سادگی رخ می دهد؟ خیر مقداری زمان می برد که این مساله حل شود.
رئیس قوه قانون گذاری در پاسخ به سوالی درباره اینکه برای جذب سرمایه گذاران خارجی چه کاری انجام شده است گفت: مقداری قوانین تصویب کردیم که قانون تسهیل فضای کسب و کار به همین هدف انجام شده و ما گفتیم که مقررات دست و پاگیر مشخص شود که کدام یک قانون و کدام مربوط به بخشنامه و دستگاه ها است. من این مطلب را ابلاغ کردم که تسهیل کردیم و معاون حقوقی هم در شورای هماهنگی سران قوا به آن هم توجه دادیم که بازنگری کنند، در این راستا اگر بخش های صنفی ما هم مطالعه کنند ما استقبال میکنیم..
لاریجانی در پاسخ به شائبه بدعت در قانون گذاری و کاهش قدرت حاکمیت قانون و اینکه آیا به صلاح است که رویه قانونی از طریق برخی نهادها نقض شود، اظهار کرد: ما مقید به قانون هستیم. مصلحت نیست نهادی جایگزین مراجع قانونی شود. اف ای تی اف را شورای سران قوا فقط نظر داد و تصویبش در مجلس بود در قانون چک هم همینطور است.
وی افزود: درباره بحث ارز باید تصمیماتی گرفته می شد که نیاز به تصویب مجلس نداشت بلکه نیاز به پشتیبانی داشت و اینکه کسی طرح های نیمه تمام دارد و لایحه ها را دولت بفرستد برای حمایت از مردم نیاز به حمایت از قانون دارد. سپرده گذاری ارزی نیازمند قانون نیست اما این آیا اطمینان بخش برای مردم هست؟ این نیازمند به وجه دیگری به قانون است. آن مباحثی که نیازمند قانون گذاری بوده باید در مجلس تصویب شود.
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره رفتارشناسی عربستان امارت و امریکا که به دنبال تقسیم یمن هستند، ابراز داشت: ما با تجزیه یمن مخالفیم.
وی در واکنش به سوال خبرنگاری درباره طرح استیضاح ظریف گفت: تشخیصشان به نظر من اشتباه بوده و آقای ظریف مسیری را در تاریخ ایران دنبال می کردند و اگر بنده کاری از دستم هم بر بیاید انجام میدهم.