به گزارش خبررسا، شرکت راه آهن روسیه و شرکت راه آهن باری به عنوان بزرگترین نهاد حمل و نقل باری هند این تفاهمنامه را برای ارایه خدمات پشتیبانی مشترک بیشتر به این طرح کریدور بین المللی که اجرای آن سال ها است به تاخیر افتاده امضاء کردند تا هند بتواند نقش بزرگتری برای توسعه اقتصادی کشورهای اورآسیا و افغانستان بازی کند.
هند و روسیه سال ها بود که در حال مذاکره برای ایجاد همکاری میان کشورهای حوزه اورآسیا و شبه قاره هند و خلیج فارس از طریق راه آهن سراسری و جاده های ایران بودند تا اینکه سرانجام با مذاکره با ایران عملی کردن ایده خود را با امضای توافقنامه ای سه جانبه میان ایران، روسیه و هند در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن پترزبورگ به بوته آزمایش گذاشتند.
ایران، روسیه و هند از سال ۲۰۰۰ تاکنون برای فعال کردن این کریدور با مسیرهای چندگانه شامل دریا، خط آهن و جاده، از طریق مسیرهای جادهای موجود و با توسعه خط آهن در میان این مسیر به مسافت هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر پیشرو بودند.
براساس این گزارش این دو کشور همچنین توافق کردند با برگزاری کارگاه های مشترک آموزشی برای پشتیبانی علمی از این طرح اجرای بهینه این طرح را هرچه سریعتر محقق سازند.
کریدور شمال – جنوب یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی برای اتصال کشورهای جنوب به کشورهای شمالی، روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر است. موقعیت مناسب ترانزیتی و قرار گرفتن در مسیر اتصالی این کریدور و دسترسی ایران به سواحل خلیج فارس، دریای عمان و سواحل دریای خزر موجب شده تا ایران در سال های اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان قرار گیرد.
کریدور شمال – جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است.
کریدور ترانزیتی بینالمللی شمال – جنوب، صادرات از سواحل غربی هند را از بندرعباس و بندر چابهار و نیز بندر انزلی در دریای خزر در ایران و کشورهای آسیای میانه و روسیه به اروپا انتقال میدهد.
هندی ها با داشتن شرایط اقتصادی مناسب ، به شدت علاقه مند به استفاده از کریدورشمال – جنوب برای عرضه ارزانتر کالا و محصولات خود در بازارهای جهانی هستند.