به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبررسا، سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء در حاشیه نمایشگاه بینالمللی نفت ایران در نشستی خبری با اشاره به برخی اقدامات عمرانی قرارگاه خاتم گفت: از مجموع ۱۱۸ هزار میلیارد تومان ارزش پروژههایی که تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسند ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در صنعت نفت است که بخشی از آن سکوهای پارس جنوبی و بخش دیگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس و همچنین پروژه هایی در زمینه احداث خط لوله گاز و … است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان اثرگذاری تحریمها در فعالیتهای اجرایی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء گفت: ما نبایدتسلیم تحریمها شویم بلکه باید برای ایستادگی در مقابل آن، تدبیر کنیم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء افزود: وقتی در شرایط تحریمی، بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان را توسط متخصصان داخلی میسازیم این خود مهمترین جواب به تحریمها است و ما معتقدیم ظرفیتهایی در کشور داریم که میتوانیم در زمینههای مختلف به خودکفایی برسیم.
وی با بیان اینکه آمادگی این قرارگاه به زمان جنگ تحمیلی باز میگردد گفت: از دوران دفاع مقدس تا امروز این قرارگاه در آمادگی کامل به سر میبرد و میتوانیم بگوییم در طول این سالها ظرفیتهای قرارداد از حیث کسب دانش و فناوری روز و همچنین در اختیار داشتن نیروهای انسانی متخصص چندین برابر شده به طوریکه در حال حاضر ۲۰۵ هزار نفر به صورت مستقیم و یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی دارد و باید بگوییم ۲۰۰ لشکر سازندگی در کشور داریم.
وی افزود: از مجموع ۴۵ میلیارد متر مکعب سدهای ساخته شده در کشور ۲۵ میلیارد متر مکعب توسط قرارگاه ساخته شده است و در حوزههای راه، راهآهن، آب، صنعت و … نیز به همین گونه حضوری فعال و پررنگ داشتهایم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء با بیان اینکه این قرارگاه خط هفتم مترو تهران را به طول ۲۷ کیلومتر، به صورت EPC و به بهترین کیفیت انجام داد گفت: برای مسائلی که دامنگیر شهرهای بزرگ مثل تهران است باید ابتدا و انتهای شهر را مهندسی کرد، نه تنها فقط میانه شهر را مورد توجه و اجرای پروژهها قرار داد؛ در حال حاضر بزرگراه همت کلا زیر بار ترافیک است که باید فکر اساسی برای آن کرده و با ایجاد رینگهایی ترافیکهای آن را کاهش داد.
سردار عبداللهی افزود: قرارگاه در حال حاضر در حال احداث آزادراه کمربند جنوبی تهران به طول ۱۶۶ کیلومتر است که این آزادراه در شرایط عادی ۱۰ سال زمان میبرد و شاید در شرایط اضطراری به ۵ سال زمان برای تکمیل آن نیاز باشد اما قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء این پروژه را در ۳ سال به اتمام میرساند.
سردار عبداللهی افزود: مترو تهران همچنان نیاز به توسعه دارد و میتوان مترو تهران را به شهرهای اطراف وصل کرد، همچنین کمربندهایی باید در شمال شهر تهران پیشبینی شود که بار ترافیکی این شهر کاهش یابد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان اثرگذاری تحریمها در فعالیتهای اجرایی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء گفت: ما نبایدتسلیم تحریمها شویم بلکه باید برای ایستادگی در مقابل آن، تدبیر کنیم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء افزود: وقتی در شرایط تحریمی، بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان را توسط متخصصان داخلی میسازیم این خود مهمترین جواب به تحریمها است و ما معتقدیم ظرفیتهایی در کشور داریم که میتوانیم در زمینههای مختلف به خودکفایی برسیم.
وی خاطرنشان کرد: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء امروزه توانمندی بالایی از حیث نیروی انسانی، ماشینآلات و فناوریهای روز دارد و در ۱۰ حوزه بزرگ کشور فعالیت میکند.
سردار عبداللهی با بیان اینکه ما بر اساس اولویتبندی و نیاز کشور به پروژهها ورود میکنیم گفت: هر ساله جلسات مختلفی با وزرای دولت گذاشته میشود که در این جلسات تلاش میشود بر اساس اولویتبندی و نیاز کشور تدابیری اندیشیده و همگرایی موثری با دولت داشته باشیم.
وی افزود: در سالهای ۹۵ و ۹۶، عملکرد خوبی داشتیم اما سال ۹۷، سال ویژهای است چرا که در سال جاری ۴۰ ابرپروژه مهم را به ارزشی بالغ بر ۱۱۸ هزار میلیارد تومان به بهرهبرداری میرسانیم که در این بین ۱۰ پروژه بزرگ نفتی، ۱۱ پروژه آب، ۱۰ پروژه راه و راهسازی، ۲ پروژه صنعت و معدن، ۳ پروژه ساختمان و ابنیه، ۳ پروژه اطلاعات و فناوری و … هستند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء، پالایشگاه ستاره خلیج فارس را یکی از مهمترین پروژههای زیرساختی کشور عنوان کرد و گفت: در سال گذشته اولین فاز این پالایشگاه به بهرهبرداری رسید و تا امروز بیش از ۶ میلیارد لیتر تولید فرآورده در این پالایشگاه محقق شده که از این رقم حدود ۳ میلیارد لیتر بنزین بوده است.
سردار عبداللهی افزود: خبر خوشی را برای مردم ایران داریم که و آن این است که فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در روزهای اخیر به بهرهبرداری رسیده و هم اکنون تولید بنزین این پالایشگاه به ۲۲ میلیون لیتر رسیده است. به طوریکه روزانه ۲۴۰ هزار بشکه از میعانات گازی در این پالایشگاه تبدیل به فرآورده میشود و در روزهای آینده با حضور ریاست محترم جمهوری فاز دوم این پالایشگاه به بهرهبرداری رسمی میرسد.
وی تصریح کرد: همچنین در روزهای آتی واحد تقطیر فاز سوم نیز به بهره برداری خواهد رسید و بهرهبرداری کامل از این پالایشگاه را با ظرفیت پالایش روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی تا پیش از پایان سال ۹۷ خواهیم داشت.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء افزود: با بهرهبرداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به خودکفایی در تولید بنزین رسیدهایم که این خودکفایی با حمایت و استفاده از کالای ایرانی رقم خورده است چرا که بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات مورد استفاده در پالایشگاه خلیج فارس، تجهیزاتی است که ساخت ایران است.
سردار عبداللهی اذعان داشت: ایران با بهرهبرداری از پالایشگاه خلیج فارس به جمع کشورهای صادرکننده بنزین میپیوندد که این مهم پیش از بهرهبرداری کامل از پالایشگاه نیز با برنامهریزی دولت قابل تحقق است.
وی طرح سامانه جمعآوری آبهای غرب کشور را بزرگترین پروژه آبی کشور عنوان کرد و گفت: در مجموع این طرح ۱۵۵ کیلومتر تونل، ۶۸۰ کیلومتر خط انتقال با قطر ۲۴۰۰ و ۲۶۰۰ میلیمتری دیده شده که عمده کار این طرح به اتمام رسیده و حتی درخصوص ساخت شبکههای سوم و چهارم که احداث آنها برعهده جهاد کشاورزی بوده نیز اقدام کردهایم و این شبکهها تکمیل شده است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء افزود: بهرهبرداری از این پروژه در زمانی که کشور با تنشهای آبی روبرو است میتواند هم در زمینه تامین مناسب آب شرب و هم در زمینه احیای کشاورزی و احداث کمربند سبزی در غرب کشور برای مبارزه با ریزگردها بسیار موثر باشد و دولت باید برای استفاده از این آب در صنایع پاییندستی و تکمیل ارزش افزوده فکر کند.
سردار عبداللهی از همگرایی و پشتیبانی مناسب دولت و عنایت ویژه مقام معظم رهبری برای تامین مالی و تکمیل طرح سامانه جمعآوری آبهای غرب کشور خبر داد و گفت: کارهای پاییندستی در حد رفع نقصهایی باقی مانده که تا پایان سال این طرح به طور کلی به اتمام میرسد.
وی با اشاره به اینکه شرکت صدرا یک شرکت ورشکسته بود گفت: این شرکت ورشکسته با مدیریت قرارگاه به جایی رسید که اکنون میتواند پروژههای بزرگی را در زمینه پروژههای نفتی و ساخت کشتیهای بزرگ و … انجام دهد که تاکنون علاوه بر فعالیت در زمینه ساخت ۱۰ سکوی نفتی که یکی از آنها در پایان سال ۹۶ به آباندازی شد و ۹ سکوی دیگر بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارند و تا ۵ ماه آینده تمامی آنها به آباندازی میشوند، یک کشتی ۱۱۳ هزار تنی ساخته و تحویل شده و کشتی دوم نیز تا پایان سال انجام میگیرد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء افزود: از مجموع ۱۱۸ هزار میلیارد تومان ارزش پروژههایی که تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسند ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در صنعت نفت است که بخشی از آن سکوهای پارس جنوبی و بخش دیگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس و همچنین پروژه هایی در زمینه احداث خط لوله گاز و … است.
سردار عبداللهی با بیان اینکه آمادگی این قرارگاه به زمان جنگ تحمیلی باز میگردد گفت: از دوران دفاع مقدس تا امروز این قرارگاه در آمادگی کامل به سر میبرد و میتوانیم بگوییم در طول این سالها ظرفیتهای قرارداد از حیث کسب دانش و فناوری روز و همچنین در اختیار داشتن نیروهای انسانی متخصص چندین برابر شده به طوریکه در حال حاضر ۲۰۵ هزار نفر به صورت مستقیم و یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی دارد و باید بگوییم ۲۰۰ لشکر سازندگی در کشور داریم.
وی افزود: از مجموع ۴۵ میلیارد متر مکعب سدهای ساخته شده در کشور ۲۵ میلیارد متر مکعب توسط قرارگاه ساخته شده است و در حوزههای راه، راهآهن، آب، صنعت و … نیز به همین گونه حضوری فعال و پررنگ داشتهایم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء با بیان اینکه این قرارگاه خط هفتم مترو تهران را به طول ۲۷ کیلومتر، به صورت EPC و به بهترین کیفیت انجام داد گفت: برای مسائلی که دامنگیر شهرهای بزرگ مثل تهران است باید ابتدا و انتهای شهر را مهندسی کرد، نه تنها فقط میانه شهر را مورد توجه و اجرای پروژهها قرار داد؛ در حال حاضر بزرگراه همت کلا زیر بار ترافیک است که باید فکر اساسی برای آن کرده و با ایجاد رینگهایی ترافیکهای آن را کاهش داد.
سردار عبداللهی افزود: قرارگاه در حال حاضر در حال احداث آزادراه کمربند جنوبی تهران به طول ۱۶۶ کیلومتر است که این آزادراه در شرایط عادی ۱۰ سال زمان میبرد و شاید در شرایط اضطراری به ۵ سال زمان برای تکمیل آن نیاز باشد اما قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء این پروژه را در ۳ سال به اتمام میرساند.
سردار عبداللهی افزود: مترو تهران همچنان نیاز به توسعه دارد و میتوان مترو تهران را به شهرهای اطراف وصل کرد، همچنین کمربندهایی باید در شمال شهر تهران پیشبینی شود که بار ترافیکی این شهر کاهش یابد.