به گزارش خبررسا، طاهر موهبتی روز سه شنبه در دومین اجلاس سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت افزود: در سال ۹۶ میزان منابع حدود ۸۰ درصد نسبت به مصارف تاخیر داشت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس ماموریتی که بر عهده سازمان بیمه سلامت گذاشته شد، قرار بود پنج میلیون نفر بیمه شوند که در آن زمان حدود ۱۰ میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شدند. از طرفی نرخ هفت درصدی حق بیمه قابل قبول نبود و به طور مثال در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی با پوشش ۴۵ درصدی جمعیت ۹ درصد حق بیمه دریافت میکند و این سازمان میگوید که دچار ضرر و زیان شده است.
وی بیان کرد: وقتی سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت منتقل شد، وضعیت بدهیها در ۱۴ ماه قرار داشت.
موهبتی ادامه داد: جمعیت صندوق بیمه ایرانیان قبل از طرح تحول سلامت چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بود و بعد از راه اندازی صندوق بیمه همگانی سلامت، عدهای که حداقل حق بیمه را به صندوق بیمه ایرانیان پرداخت میکردند، به صندوق بیمه همگانی مهاجرت کردند.
رئیس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: در کشور ما محدودیت منابع وجود دارد و باید به شکلی هزینه کنیم که خدشهای به بستههای خدمات سلامت وارد نشود. نباید به محرومین کشور فشاری وارد شود و در همه کارها باید به محرومین توجه کنیم. از طرفی باید شرایط کنونی کشور را درک کنیم. هرچند قبل از آغاز تحریمها به سمت مدیریت منابع حرکت کردیم.
وی افزود: اصلاحاتی مانند هدفمند کردن یارانه برای گروههای نیازمند در سازمان بیمه سلامت انجام شد. محدودیت استفاده از بیمه رایگان در بخش دولتی نیز منجر به کاهش ۴۴ درصدی بار مراجعه شد.
موهبتی گفت: همچنین جلسههایی با مسئولان دفاتر پیشخوان بیمه سلامت برگزار شد، زیرا دروازه مراجعه مردمی به بیمه سلامت این دفاتر هستند. اصلاحاتی در ساختار نیز انجام شد و به سمت استقرار سازمان الکترونیک حرکت کردیم که برای این کار معاونت فناوری اطلاعات در سازمان بیمه سلامت تشکیل شد تا متولی اقداماتی مانند استحقاق سنجی، نسخه نویسی الکترونیک و بررسی الکترونیک اسناد شود. در حال حاضر نسخه نویسی الکترونیک به صورت پایلوت در استان کرمان در حال انجام است و تا پایان سال حداقل یک شهر در هر استان به این طرح اضافه میشود.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: حدود ۴۲۰ مورد راهنمای بالینی نیز ابلاغ شده و با تمام اصلاحاتی که انجام شده حدود ۲ هزار میلیارد تومان ذخیره منابع انجام شده است.
وی درباره رفع همپوشانیهای بیمهای نیز اظهار داشت: تا امروز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار رفع همپوشانی بیمهای با سازمان تامین اجتماعی و حدود ۸۳ هزار مورد نیز با بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح انجام شده و همچنین از ایجاد همپوشانیهای جدید نیز جلوگیری شده است.
موهبتی گفت: سامانه ۱۶۶۶ نیز برای ارتباط موثر سازمان بیمه سلامت با مردم راه اندازی شده و با مردم درباره مشکلات صحبت میکنیم. از طرفی پایگاه خبری آی هینا نیز برای ارائه اطلاعات و اخبار سازمان بیمه سلامت راه اندازی شد که بتوانیم با مردم و ذینفعان ارتباط موثری داشته باشیم.