به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبررسا، علیاکبر سیارمه از برگزاری جلسه نمایندگان شرکتهای حمل و نقلی و شرکتهای حملکننده و نمایندگان رانندگان با وزیر راه و شهرسازی در روز گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه مدیران سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و وزارت راه و شهرسازی در این چند روز پیگیر مطالبات رانندگان کامیونها بودند اما از آنجایی که اطلاعرسانیها شفاف نبوده اعتراضات ادامه داشته اما این اعتراضات به شدت روزهای اول نیست و توصیه ما به رانندگان این است که با حوصله و درایت اعتراضات را از کانال رسمی خودش پیگیری کنند.
رئیس هیات مدیره کانون رانندگان استان قزوین با برشمردن موضوعاتی که مورد موافقت وزیر راه و شهرسازی در جلسه روز گذشته قرار گرفت، گفت: تشکیل کمیته یا کارگروه تخصصی برای بررسی مشکلات رانندگان، رفع مشکل یارانه بیمه و پرداخت مجدد آن از سوی تامین اجتماعی، اصلاح ساختاری شرکتهای حمل و نقلی، تعیین کرایه بها براساس پارامتر تن – کیلومتر و رفع مشکل سهمیه سوخت به ویژه در مناطق مرزی از موضوعاتی بود که در جلسه روز گذشته آقای آخوندی از پیگیری و رفع آنها موافقت کرد.
سیارمه ادامه داد: آقای آخوندی در جلسه روز گذشته تاکید کردند اعتراض حق صنفی رانندگان است و ما با اعتراض مخالف نیستیم بلکه مخالفت ما با ایجاد اغتشاش است و ما هم به عنوان نماینده این صنف میگوییم ما هم به دنبال اغتشاش نیستیم اما اعتراض خود را درباره مطالباتی که سالها انباشت شده و وعدههایی که به اجرا نرسیده به حق میدانیم.
وی با اشاره به مشکلاتی که روز گذشته در جلسه با وزیر راه و شهرسازی مطرح شد، اظهار داشت: یکی از مشکلات ثابت ماندن نرخ کرایه حمل بار در طول چهار سال گذشته بود. سیاست دولت در این سالها مهار تورم بود به همین دلیل نرخ کرایه حمل بار ثابت ماند اما در عین حال هزینه نگهداری و هزینه مصرفی رانندگان کامیون برای تهیه لوازم یدکی بسیار افزایش یافت.
وی افزود: پس از هدفمندی یارانهها و بحث افزایش قیمت حاملهای انرژی سوخت مصرفی کامیوندارها در عین حال که محدود شد تا ۹ برابر هم افزایش یافت اما دولت این هزینهها را جبران نکرد. این در حالی بود که چندین بار وعده جبران این هزینهها را به رانندگان کامیون داده بود.
سیارمه با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات مطرح شده در جلسه با وزیر راه و شهرسازی بحث بیمه رانندگان بود، اظهار داشت: یارانه بیمه رانندگان از سوی تامین اجتماعی قطع شد. این در حالی بود که هزینه رانندگان کامیون هر روز رو به افزایش بود و سازمان تامین اجتماعی بدون توجه به این موضوعات در راستای کاهش مطالبات خود از دولت بیمه رانندگان کامیون را قطع کرد اما یارانه بیمه رانندگان نسبت به مطالبات تامین اجتماعی دولت بسیار ناچیز بود.
وی تاکید کرد: از موضوعات دیگری که در جلسات با آخوندی مطرح شد، بحث حق کمیسیونها بود که شرکتها بیشتر از نرخ مصوب از رانندگان دریافت می کنند.
سیارمه ادامه داد: در حالی که نرخ مصوب حمل بار از داخل پایانه ۸ درصد، بیرون پایانه ۱۰ درصد و حمل بار سیمانی ۶ درصد است اما برخی از شرکتها حتی تا ۴۰ درصد هم حق کمیسیون از رانندگان دریافت میکنند که این عادلانه نیست.
رئیس هیات مدیره کانون رانندگان استان قزوین با بیان اینکه خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی تمام این موضوعات را تایید و با رفع آنها موافقت کرد، گفت: هر چند که در جلسه با مدیران عالی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به راهکارهای مناسبی برای رفع این مشکلات رسیدیم و قول حل معضلات رانندگان داده شده اما ما ضمانت اجرایی از دولت میخواهیم.
وی از دستور وزیر راه و شهرسازی برای تشکیل کمیسیون، کارگروه یا کمیته مشترک با حضور نمایندگان صنف مرتبط با شرکتهای حمل و نقلی و رانندگان کامیون و صاحبان کالا، کارشناسان و متخصصان و همچنین مدیران سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای خبر داد و گفت: ۶۰۰ هزار راننده در کشورمان فعال هستند که به طور قطع دولت نمیتواند با تمام این افراد به تعامل و گفتوگو بپردازد بنابراین وزیر راه و شهرسازی در جلسه روز گذشته دستور تشکیل این کارگروه کمیته را داد که قرار است در آن رانندگان خاص مانند رانندگان ناوگان یخچالدار، تانکرداران و… حضور داشته باشند.
سیارمه ادامه داد: یکی از مشکلات رانندگان امروز بحث سهمیه سوخت است که در مناطق مرزی این مشکل شدید است و رانندگان به آن اعتراض دارند که آقای آخوندی هم این اعتراض را منطقی دانست و قرار است که پیگیری شود.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در طول سالهای گذشته مطالبات رانندگان انبار شد و امروز اعتراض رانندگان به وعدههایی است که در طول سالهای گذشته عمل نشده است، گفت: نهادها و سازمانهای متعددی برای رانندگان تصمیم میگیرند و بعضا نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق، گلوگاههای بسیار فشردهای برای کامیونداران ایجاد میکنند به طوری که همواره با اتهام حمل قاچاق مواجه هستیم.
وی افزود: در حالی که بعضا بار یک کامیون ۶ ماه متوقف میشود پس از رسیدگیها مشخص میشود که بار آن قاچاق نبوده. حال چه کسی قرار است ضرر و زیان ۶ ماهه توقف این کامیون را به راننده بپردازد.
سیارمه با تاکید بر اینکه اینها گوشهای از مشکلات رانندگان و کامیونداران است، گفت: البته معتقدم که در این اعتراضات فرصتطلبان سوءاستفادههایی هم کردند اما همواره توصیه ما به معترضان این بود که وارد مسائل حاشیهای نشوند چراکه مطالباتشان به حق است و دولت قول مساعدت و پیگیری داده است.
رئیس هیات مدیره کانون رانندگان استان قزوین با بیان اینکه امروز با مازاد ناوگان کامیون در کشور مواجه هستیم، گفت: بیش از ۴۰ درصد ناوگان کامیون مازاد است و باید برای این قشر کامیوندار بازار کار پیدا شود و میتوانیم با ایجاد فرصتهای شغلی جدید برای کشورمان ارزآوری داشته باشیم همانطور که دولت ترکیه این اقدامات را برای کامیونداران خود انجام داده است.
وی افزود: موقعیت جغرافیایی ایران به نحوی است که دسترسی به چندین کشور همسایه دارد و از طریق آنها و با دسترسی به آبهای آزاد میتوانیم حمل بار به اروپا داشته باشیم تا فرصتهای شغلی جدیدی برای این صنف ایجاد شود اما متاسفانه هیچ اقدامی در راستای ایجاد فرصتهای جدید شغلی انجام نشده است.
سیارمه درباره پیشنهاد تعیین نرخ کرایه بها براساس تن – کیلومتر گفت: روز گذشته در این جلسه با وزیر راه و شهرسازی این پیشنهاد مطرح شد و پیشنهاد ما این است که یک نرخ پایه برای حمل بار تصویب شود و براساس میزان پیمایش، مسیر پیمایش (با توجه به اینکه شرایط جادهای و اقلیمی کشور پهناور ایران متفاوت است باید به این موضوع در نرخگذاری توجه کرد) بر نرخ پایه اضافه شود و برای تعیین قیمت کرایه بها باید فاکتورهای متعددی را در نظر گرفت. پیشنهاد ما این است که در آن کارگروه یا کمیته ذیربطها، ذینفعان و کارشناسان با نظارت دولت نرخگذاری را انجام دهند و سالانه این نرخ براساس نرخ تورم تغییر کند که دیگر مشکل تعیین نرخ را نداشته باشیم.
وی تاکید کرد: آقای آخوندی با این پیشنهاد هم موافقت کردند و قرار شده است که این کمیسیون متشکل از هفت نماینده و متخصص به زودی تشکیل شود.
وی خاطرنشان کرد:خوشبختانه آقای آخوندی ساعتها با نمایندگان این حرفه جلسه برگزار کرد و با عمده درخواستهای نمایندگان رانندگان موافق بود.