تارخ انتشار: دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
کد خبر : 1947
چاپ خبر
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان:

امسال خودروسازی کشور زیان ده خواهد بود/صنعت قطعه سازی تحت تاثیر خودروسازی خصولتی ست/ لزوم افزایش ۳۵% قطعه سازی

آرش محبی نژاد با اشاره به سیاست های جدید خودروسازان کشور در تولید مشترک با برندهای جهانی این صنعت و همچنین افزایش قیمت ارز گفت: اگر دولت راهکاری برای جبران خسارت قطعه سازان اتخاذ نکند بسیاری از فرصت های شغلی در این صنعت از بین خواهد رفت

امسال خودروسازی کشور زیان ده خواهد بود/صنعت قطعه سازی تحت تاثیر خودروسازی خصولتی ست/ لزوم افزایش ۳۵% قطعه سازی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبررسا، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان در خصوص تاثیرات گران شدن ارز در صنعت قطعه سازی و درخواست فعالا این صنعت برای افزایش قیمت ها گفت: در شرایط کنونی به سیاست های اقتصادی جامع نگر نیازمندیم تا بتوانیم در مقابل تحریم ها و مسائل سیاسی پیش آمده بایستیم اما تداوم روند کنونی، زمینگیر شدن قطعه سازان را به دنبال خواهد داشت.

محبی نژاد تاکید کرد: امسال خودروسازی کشور «زیانده» خواهد بود، بنابراین خودروسازان باید دستکم برای تقویت زیرساخت ها، به اصلاح قیمت قطعات پرداخته و زیان را در شرکت های خود متمرکز کنند. خودروسازان مشتری قطعه سازانند و حیات این دو صنعت به هم وابسته است.

وی گفت: خودروسازی کشور خصولتی است و سیاستگذاری کلان آنها از سوی دولت انجام می شود، براین اساس اگر سیاست ها نادرست باشد، صنعت قطعه سازی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

این مقام صنفی افزود: حتی اگر دولت به دنبال سرکوب قیمت خودرو باشد، نباید صنعت قطعه سازی دچار آسیب شود، بلکه دولت باید زیان را از جیب خود متحمل شده یا تسهیلاتی به قطعه سازان بپردازد.
محبی نژاد با بیان اینکه اقتصاد دستوری فقط به بدتر شدن شرایط می انجامد، از شیوه غلط قیمت گذاری شورای رقابت به عنوان «میراث دولت های نهم و دهم» یاد کرد.

وی ادامه داد: دولت باید سیاست های کلان را به گونه ای تنظیم کند تا قطعه ساز به جای اندیشیدن به کاهش ضرر و زیان خود، به فکر بهبود کیفی کار خود باشد.

این مقام صنفی همچنین به تعویق دوباره پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه سازان اشاره کرد و گفت: این مساله برای جبران بخشی از ضرر و زیان است.

وی خاطرنشان کرد: عمده قراردادهای قطعه سازان و خودروسازان چهار ماهه است اما مطالبات برخی قطعه سازان حتی تا ۲۳۰ روز نیز معوق شده و برخی شرکت های وابسته به خودروسازان بزرگ نیز حدود یک سال است بدهی خود را به قطعه سازان نپرداخته اند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان با بیان اینکه صنعت قطعه سازی در اواخر پارسال وضعیت قرمز اعلام کرده بود، هشدار داد: اگر این صنعت زمینگیر شود، احیا و راه اندازی دوباره آن بسیار هزینه بر خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه در ۲ سال گذشته نرخ محصولات فولادی ۶۰ تا ۷۰ درصد، مس ۸۰ درصد و پلیمرهای تولید داخل تا ۴۰ درصد گران تر شد، گفت: در این شراط چه اصراری است که قطعه سازان «گندم بین دو سنگ آسیاب» تولیدکنندگان دولتی و خودروسازان داخلی باشند که اولی قیمت مواد اولیه را افزایش داده و دومی قیمت ها را به زور ثابت نگه داشته است؟

این مقام صنفی گفت: اعمال استانداردهای ۲۲ گانه جدید و ارتقای استانداردهای اجباری به حدود ۸۵ سرفصل موجب توقف تولید بسیاری از خودروهای فعلی می شود که عمق ساخت داخل بیش از ۸۰ درصدی را دارند.

محبی نژاد ادامه داد: از طرف دیگر، تولید خودروهای جدید پسابرجامی طبق مقررات با حداقل ساخت داخل ۴۰ درصدی آغاز و شمارگان تولید (تیراژ) این خودروها نیز جایگزین خودروهای قدیمی می شود؛ بر این اساس در بهترین شرایط بیش از نیمی از قطعه سازان در شکاف بین ۴۰ درصدی ساخت داخل خودرو های جدید و بیش از ۸۰ درصدی ساخت داخل خودروهای قدیمی به سر می برند و در عمل با توقف یا کاهش چشمگیر یک ساله و شاید بیشتر تولید روبرو می شوند تا عمق ساخت داخل خودروهای جدید به تدریج به بیش از ۸۰ درصد برسد.

وی بیان داشت: انتظار می رفت با توجه به ارائه طرح های مختلف از سوی این انجمن و رایزنی ها و مذاکره های متعدد با وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی، تعرفه واردات قطعات نیز به طور متناسب افزایش می یافت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت ارزی کشور و افزایش قیمت مواد اولیه، رشد ۳۰ تا ۳۵ درصدی متوسط قیمت تولیدهای صنعت قطعه سازی نیاز است تا شاهد تعطیلی، تعدیل نیرو و سایر مشکلات در این واحدها نباشیم.

آرش محبی نژاد افزود: با توجه به افزایش نرخ دستمزدها، رشد دستکم ۳۰ درصدی در قیمت خودروها ضروری است تا از زیان قطعه ساز و خودروساز جلوگیری شود؛ در غیر این صورت صنعت قطعه سازی دوام نمی آورد؛ چون از تسهیلاتی همانند مواد اولیه ارزان قیمت یا وام های کم بهره استفاده نمی کند.

محبی نژاد یادآوری کرد: بهره موثر بیشتر تسهیلات بانکی ۲۵ درصد است، زیرا بانک ها نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ درصد از مبلغ تسهیلات را به عنوان وثیقه نزد خود نگهداری می کنند.

وی افزود: افزایش ۹٫۶ درصدی قیمت که از سوی دولت مجوز آن داده شده است، فقط شامل خودروهای با ارزش بیش از ۴۵۰ میلیون ریال (۴۵ میلیون تومان) می شود و قرار است شورای رقابت برای دیگر موارد تا پانزدهم خردادماه نظر دهد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان افزود: تا اجرای این مجوزها و اعلام نظر شورا، ضرر و زیان قطعه سازان افزایش خواهد یافت.

اخبار مرتبط


پاسخی بگذارید